Land zonder hoofd...

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Tue Feb 8 20:56:37 CET 2000

Zwitserland heeft geen staatshoofd, ook nooit gehad sinds hun
> onafhankelijkheid werd erkend. De ministers zijn bij toerbeurt
> voorzitter van de ministerraad en de parlementsvoorzitter gaat
> regelmatig uit eten met buitenlands hoog bezoek. Dit
> functioneert zo goed dat het niemand opvalt. Een staatshoofd is
> dus inderdaad een overbodige functie en derhalve bij uitstek
> geschik voor een erfelijke monarch.
>
> Emiel Stolp

Zo ken ik er nog wel een paar:
Canada, Australië en Nieuw Zeeland hebben een monarch op enige duizenden
kilometers afstand.
Als ze zoals Australië, de monarch per referendum  willen wegstemmen (we zouden
toch wel een grote hoeveelheid gelijkgezinden daar down-under moeten hebben),
willen ze toch met krappe meerderheid
Elizabeth houden. Is dat te danken aan een persoon of aan een instituut vraag ik
me af.
Van mij mag Nederland gerust een republiek worden mits Bea dan maar president
wordt!

Ernst Debets
(ergens tussen Zaanstad en Sydney geloof ik....)