Geen staatshoofd maar triumviraat

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Tue Feb 8 19:15:25 CET 2000

e.r. stolp schreef:

> Een land zonder staatshoofd is niet nieuw, het bestaat al jaren.
> Zwitserland heeft geen staatshoofd, ook nooit gehad sinds hun
> onafhankelijkheid werd erkend. De ministers zijn bij toerbeurt
> voorzitter van de ministerraad en de parlementsvoorzitter gaat
> regelmatig uit eten met buitenlands hoog bezoek.

Puntjes op de i: De voorzitter van de ministerraad is in Zwitserland
wel degelijk officieel president. Deze treedt op als staatshoofd bij
ontvangsten e.d. De functie van president wordt steeds voor een jaar
vervuld door een lid van de regering (Bundesrat). De samenstelling van
de (zevenkoppige) Bundesrat is kamerbreed, deze wisselt niet na
verkiezingen. Er is geen minister-president, alle ministers zijn
gelijk. De parlementsvoorzitter heeft volgens mij geen andere functie
dan het voorzitten van het parlement.

Door de kamerbrede, vaste samenstelling van de Bundesrat en de stevig
verankerde directe democratie trekken regering en parlement meestal
samen op: de oppositie wordt in de praktijk rechtstreeks door de
bevolking gevoerd. Daardoor heeft de Zwitserse politiek wel een beetje
een "gezichtsprobleem".

Ik kan me daarom voorstellen dat liever gekozen wordt voor een model
waarin een beperkt aantal, zeer zichtbare personen direct
verantwoordelijk is voor het regeringsbeleid en daar ook op kan worden
afgerekend. Het D66-idee van een direct gekozen minister-president is
daarom nog steeds erg goed, al ben ik er wel wat huiverig voor om die
dan ook formeel meer macht te geven dan de huidige MP. Daarom zie ik
persoonlijk meer in een (uiteraard direct gekozen) triumviraat voor
het leiden van de regering.

Maar of we nu één minister-president hebben of een triumviraat, in
beide gevallen kan de functie van staatshoofd inderdaad vervallen of
(puur ceremonieel, zoals in Zweden) vervuld worden door een erfelijke
monarch.

Herman