eerste kamer

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Tue Feb 8 17:42:02 CET 2000

Hein van Meeteren wrote:

> En dan zou de eerste kamer zich *dus* zich moeten  concentreren op
> controlerende taken? Geen `chambre de reflection' meer?

De huidige Eerste Kamer is niet democratisch gekozen, daarin heeft
Herman helemaal gelijk, en alleen daarom al kan de Eerste Kamer als
'chambre de reflection' nooit werken. Ze zijn daarvoor simpelweg
niet democratisch gelegitimeerd. Een ander probleem is de dubbele
besluitvorming die vertroebelend werkt op het politiek proces,
waardoor de burger zijn/haar vertegenwoordigers niet helder kan
afrekenen. Door de rechter de bevoegdheid te geven wet- en
regelgeving aan de grondwet te toetsen, alle grondwetswijzigingen na
aanvaarding door het parlement aan de burgers voor te leggen en
correctieve referenda mogelijk te maken, is de Eerste Kamer met zijn
huidige taken m.i. overbodig.

> De discussies in de eerste Kamer
> zijn meestal wat abstracter, theoretischer, niet gedreven door de waan van
> de dag. Vind ik op zijn wel aangenaam.

Uit deze reactie blijkt duidelijk dat de reden van oprichting van de
Eerste Kamer, nl. de Kroon (lees de regenten) nog een mogelijkheid
te geven om de door het volk gedreven besluiten van de
volksvertegenwoordiging te blokkeren als die naar de mening van de
regenten met te weinig deskundigheid zijn genomen, nog steeds
actueel is. ;-)

Omdat ik principieel vind dat de burgers (en dus niet de bestuurders
of volksvertegenwoordigers!) het in dit land voor het zeggen hebben,
heb ik geen behoefte aan benoemde senaatsleden die abstract en
theoretisch discussierend wetten gaan tegenhouden die door de
volksvertegenwoordiging reeds zijn goedgekeurd. Zo hou je de burgers
immers heel ver van de politiek af. Oostenrijk maakt duidelijk wat
er kan gebeuren als de politici de mening van burgers niet serieus
nemen en gewoon doen wat hen het beste lijkt.

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels