Monarchistische tegemoetkoming

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Feb 8 17:19:26 CET 2000

At 16:36 08-02-2000 Tuesday , B.Buma wrote:

>Mijn gezin heeft geen hoofd !

geloof ik niet. Misschien een verdeeld hoofd, meerhoofdig. Maar ik geloof
niet dat je kinder aan zelfbestuur doen. Staan ze op wanneer ze willen?
Gaan ze naar bed wanneer ze willen? Mogen ze uit stelen gaan? Lekker blowen
als ze negen zijn?

>Mijn buurtje heeft geen hoofd !

Had je gedacht. Wijkraad, wijkbestuur enz. Misschien niet bij jou, maar dat
is dan uitzondering.

>Mijn netwerk heeft geen hoofd !

Meerhoofdig. Zie SPIN (Segmented Polycefalic Ideological Network) -
theorie. Polycefalic =  meerhoofdig, maar wel hoofden (=knooppunten).

>Dít net heeft geen hoofd !

Moet je opletten wat er gebeurt als je echt grof de netiquette gaat schenden.

>Het grootste deel van het leven op aarde heeft geen hoofd !

Al het leven heeft hoofd. Zelfs een worm heeft een hoofd!

>En voordat je daar misvattingen over hebt, jouw lichaam heeft wel een hoofd,
>maar dat is niet de baas over jouw lichaam toch ?

Niet de baas, maar mijn hoofd probeert wel goed democratisch en interactief
mijn bestaan en mijn lichaam te leiden...Mijn hart mag trouwens heel veel
meepraten....

>Maar voordat we welles niets spelletjes gaan doen, een vraag :
>
>Wat doet dan een staatshoofd écht.

Op dit moment: lekker skiiën (en ze heeft groot gelijk, ik ben er ook aan
toe).

>Of is het inderdaad een symbolische
>functie, en hoe oud is die symboliek.

Serieus: de symbolische functie moet je niet onderschatten. Maar ook haar
functie tijdens formaties is niet mals. En als er een gezagsvacuum zou
ontstaan is zij de buffer. Verder heeft ze een rol in de buitenlandse
politiek (representatie)  en heeft ze een more functie: haar
kersttoespraken raken vele Nederlanders ieder jaar diep in het (Oranje)
hart. Het Huis van Oranje vertenwoordigt een historische lijn en geeft ons
land een identiteit. Een meerderheid van de bevolking zal ertegen stemmen
als de  afschaffing van het Koningshuis ter stemming wordt gebracht.  Een
democratischer argument is er niet.

>  Of je nu staatshoofd bij de gratie gods (ooit per ongeluk door Alexander
> de Grote de westerse wereld binnen gebracht) óf staatshoofd bij de gratie
> van het volk bent. Het eerst hoofd is
>de representatie van een god op aarde , de tweede is een representatie van
>de afgezette representatie van een god op aarde. We kunnen toch wel wat
>originelers bedenken ?

Johan Cruyff?  André Hazes? Roept u maar. (Kohl was ook niet zo'n succes,
blijkt...)

>Voor alle duidelijkheid, ik ontken niet dat het voor uitvoeringszaken soms
>razend handig is om een hoofd te hebben. Dus mij hoor je niet over een
>hiërarchische organisatie om het vuil op te halen, prima, hardstikke goed.
>Ik ontken ook niet dat sommige leiders  uitzonderlijk effectief geweest
>zijn. Met de keuze voor een democratie hebben we echter met elkaar
>vastgesteld dat we d't soort hoofden niet meer willen. Waarom dan eigenlijk
>überhaupt een hoofd.

`We' hebben helemaal niets in die richting ` met elkaar' vastgesteld.
Wanneer dan wel? Ooit is de parlementaire monarchie ontstaan, een subiel
samenspel van Koningshuis (`Kroon'), Regering en Parlement.  In dat systeem
leven we nog. U  claimt dat dit systeem tegen de wil van een `we' (het hele
volk?) is genomen. Maar dat is een onjuist beeld. `We' hebben dit systeem
namelijk al meer dan 150 jaar gebillijkt. Dus er is sprake van een zekere
legitimatie. Totdat, bij referendum misschien,. het tegendeel blijkt....

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl