Monarchistische tegemoetkoming

B.Buma stractic at EURONET.NL
Tue Feb 8 16:04:49 CET 2000

Met alle respect Remko, maar je begrijpt er geen ene flikker van (mag je dat
eigenlijk nog wel zeggen tegenwoordig ?).

Niks oubolligs, anachronistisch.
De kwestie is kunnen we zonder staatshoofd? Helemaal.
Géén staatshoofd begrijp je.
Helemaal niet, niks noppes nada.
Ook geen ceremoniele tijdelijk ingehuurde kracht, een  soort "kort verband
vrijwilliger" die met andere staatshoofden aan tafel gezet kan worden, zoals
jij blijkbaar voorstaat.
Gewoon géén staatshoofd.
Omdat dat niet meer hoeft in deze tijd. Omdat het begrip staatshoofd gewoon
heel vreselijk uit de tijd is. En absoluut niet in de democratie past.
Sommige dingen kunnen zonder hoofd, kijk maar om je heen.

Dat is niet iets waar al boeken vol over geschreven zijn, er is bij mijn
weten géén modern land zónder hoofd.
De romeinen hadden zoiets tijdens de republiek, maar ook die hadden nog twee
consuls nodig.

Dús nog een keer géén hoofd. Daar moet je wel even over nadenken jongen.
Anders bewijs je dat ook een enkel mens kan bestaan ........ zonder hoofd.

Met nog steeds oprecht vrolijke, vriendeljke groet,

Bo Buma

 het moet geen theoretische filosofische discussie worden, geen boek! Het
> moet een praktische programmapunt zijn. Wat Bo bedoelt is meer een
pakkende
> formulering voor de eeuwenoude theorie over souvereiniteit, daar hoeft
geen
> boek meer over geschreven te worden, daar hoeft geen filosofische
exercitie
> meer aan verspild te worden. Waar we hiermee te maken hebben is een
> instituut dat zichzelf overleeft heeft, het is een discussie die aan
> nederland voorbij gegaan is 150 jaar geleden, omdat onze
sociaal-economische