tolle Fakten Luxembourg

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Sun Feb 6 16:54:14 CET 2000

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Ramon Barends (D66) <r_barendsd66 at hotmail.com>
Aan: d66 at NIC.SURFNET.NL <d66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: zaterdag 5 februari 2000 18:07
Onderwerp: Re: tolle Fakten Luxembourg

|Ernst Debets:
|
|In Luxemburg is het Luxemburgs de eerste Rijkstaal, maar daarnaast toch ook
|Frans en Duits ?
|
|Ramon

Uit eigen ervaring (ik heb zelf 2 1/2 jaar in Luxemburg gewoond en gewerkt) kan
ik zeggen dat :
De spreektaal is "Letzebürgisch" (de mengelmoes van Duits, Limburgs en Frans die
voor taal doorgaat),
de wetgeving is in het Frans, de meeste publikaties (pers, boeken) zijn in het
Duits.

Een Luxemburgse collega van mij zei eens: Ik spreek Letzebürgisch, Frans en
Duits, ik lees eigenlijk alleen maar Duits, want het lezen van Frans vergt voor
ons Luxemburgers veel inspanning.....

Ernst Debets