Coalitie GL-CDA-PVDA-D66

J.Slingerland jsling at WORLDONLINE.NL
Sun Feb 6 14:01:22 CET 2000

 Hallo Rem,

 In je bijdrage zeg je dat de VVD uit de coalitie zou moeten omdat ze
 zich conservatief zou opstellen. Als het gaat om staatsrechtelijke
 veranderingen heb je daar, denk ik, wel gelijk in. Maar op welke
 andere punten voert de VVD volgens op dit moment nou een
 conservatieve koers?

 Daarnaast vraag ik me af of GroenLinks in een coalitie met CDA en PVDA
 wel behoefte zou hebben aan het immers gekrompen D66. In bijv. hun partij-
 blad geven ze hier absoluut geen aanwijzing voor. D66 wordt daarin vaak als
 'afgeschreven' of niet ter zake doende partij neergezet. In de manier waarop dit
 gebeurt kan nog duidelijk herkend worden dat de wortels van (delen) van deze
 partij niet redelijk en democratisch zijn.
 Bovendien vraag ik me af of bij zowel CDA als PVDA wel behoeft bestaat aan
 een coalitie met GroenLinks. Het CDA heeft een aanzienlijke vleugel die liever
 met de VVD regeert, en de belangrijkste figuren in de huidige PVDA, onder andere
 Kok lijken er ook niet voor te voelen.

 Tot slot: bij een oppositie van de VVD tegen een kabinet met GroenLinks
 zou het rechtse sentiment wel eens sterk kunnen worden. Onderwerpen
 als vreemdelingenbeleid (waarmee GroenLinks grote moeite heeft om een
 grens te trekken en medewerking te geven aanuitvoering van welke regel
 dan ook), verhoging uitkeringen bovenop de al door Paars (met instemming
 van de VVD!) toegepaste koppeling, en sterke stijging van belasting en
 regulatie van de auto zouden rechtse sentimenten weleens de wind in de

 zeilen kunnen geven.

                                         Met vriendelijke groet, Jan