totale democratie

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Sat Feb 5 14:54:04 CET 2000

dat komt omdat die partijen verboden zijn wellicht. Er bestaan echter
inderdaad 'slimme' partijen (dit is niet grappig bedoeld maar lijkt het wel,
ligt meer aan de karikatuur Janmaat), en het legitimeren van dergelijke
partijen door ze toe te staan in het legitieme bereik van de politieke macht
(zie FPO, FN, VlaamsBlok die allen min of meer een bepaalde soms regionale
legitimiteit hebben) schept precedenten die gevaarlijk KUNNEN zijn. Het
stomme is dat zo'n FPO best een te accepteren partij zou kunnen blijken te
zijn, immers de toekomst kent geen precedenten. Ik ben akkoord met je
conclusies. Ik heb ook al eerder gewezen op de hypocrisie van de westerse
ethiek: Tudzman, Turkije is inderdaad nog een scherpzinniger voorbeeld
wellicht.
Zo kan men er waarschijnlijk nog 100 opnoemen. Menig Arabisch land bijv.
(dit is om de haiderianen een kans te geven in te steken)

-----Original Message-----
From: Hein van Meeteren [mailto:heinwvm at palm.a2000.nl]
Sent: zaterdag 5 februari 2000 13:28
To: de Knikker, Remko
Cc: D'66 Discussielijst (E-mail)
Subject: RE: totale democratie

At 12:52 05-02-2000 Saturday , de Knikker, Remko wrote:

Na vrijheid van meningsuiting....

>Daar staat tegenover dat je niet de intellectuele fout moet maken het
>theoretische ideaal als een paard van Troje de politieke praktijk binnen
>moet loodsen

Curieus. Je mag álles zeggen, maar niet in de politieke praktijk? Vrijheid
van meningsuiting geven aan (aspirant) politici, betekent dat ze vrij zijn
te zeggen hoe ze de maatschappij willen ordenen naar hún (vrije) ideeën.
Hebben ze op grond van die uitspraken en ideeën een grote groep kiezers
achter zich verzameld, dan is de logische volgende stap die uitingsvrijheid
democratisch te vertalen in politieke handelingsvrijheid.

>, maw, ik geloof dat je partijen die de fundamenten van de
>democratie willen afbreken niet moet toe laten in  het politieke systeem.

Alas je het zo stelt: accoord. Er is me echter geen partij bekend die in
zijn statuten of programma heeft staan `Wij willen de fundamenten van de
democratie afbreken'. De meeste doelstellingen en programmapunten van
practisch álle partijen zien er -op papier- heel acceptabel uit. Waar het
op aankomt is welke toelatingscriteria je hanteert. Democratie-vijandige
denkbeelden? Dan mag Groenlinks ook nooit in ónze regering komen, er zitten
immers democratie-vijandigie CPN-stalinisten en maoisten door die hele
partij heen. Rosenmöller zèlf heeft als jonge agitator  vanuit de ML-hoek
hele volksstammen tot staken aangezet. Het komt echter, zoals vele
Oostenrijkers thans ook zeggen, natuurlijk uiteindelijk op meetbare daden
hier-en-nu aan. En dán pas op actief handelen vanuit de EU. Heldring gaf
gisteren in de NRC  een prangend beeld van de huichelachtigheid waarmee de
EU nu tegen Haider de vinger opsteekt.  Die kritiek is terecht. Turkije mag
lid worden, en martelt op grote schaal.  Toen in begin tachtiger jaren de
sociaaldemocraat Kreisky regeerde met -toen al!- steun van de FPÖ (die al
bestond), was het stil in Europa. En ik voeg toe: de EU staat te juichen
als onschuldige burgers van Servië worden doodgebombardeerd door een
doorgeslagen NATO, maar roept moord en brand wanneer ergens een
democratisch gekozen partij in de regering stapt. Politici....

>Daar staat tegenover dat deze mensen wel alles moeten kunnen zeggen wat ze
>willen en zich ook moeten kunnen organiseren.

Dan moet je de volgende stappen die daarbij horen ook accepteren.

>  Maar zij moeten geen vertegenwoordigers recht hebben in het politieke
> spectrum. dat zal in de
>praktijk neerkomen op een uitsluiten van politieke regringsmacht van dit
>soort partijen en het gevaar is nu dat een man als haider en de FPO
>regierungsfahig geworden is.

Of ze fähig zijn moeten we nog afwachten. Ze zullen snel door de mand
vallen, en dán pas, alleen dan pas heeft de rest van Europa het morele
recht te protesteren, of meer. Nu gaat het slechts om een populist die
grote kiezers achter zich heeft verzameld met populaire Bolkesteiniaanse
retoriek.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl