Burger en Bestuur (30 jan)

B.Buma stractic at EURONET.NL
Fri Feb 4 10:45:14 CET 2000

Dear people,

If it is hard to get them interested
Maybe it ain't interesting ?

Wat mij vooral opviel bij de disucssie afgelopen zondag was de afstand qua
gedachten wereld en doelstellingen tussen de organisatie HB/PC/SWB en de
zaal, evenals de zaal onderling. De frustratie is deze afstand. Je kunt
vervolgens je conclusies doorzetten in echte programma punten, en ze zullen
door het congres komen. Waarschinnlijk wat mismaakt door willekeurig
ertussen gegooide meer en minder geslaagde moties, en er zullen stukjes
afgevallen zijn, maar je kunt formeel verder. Niemand die vervolgens
begrijpt wat er in het programma staat en even zovelen die zullen zeggen dat
het programma hén niet bindt.

We kunnen wel zeggen dat we zo vreselijk veel moeite gedaan hebben met podia
, referentenrondes, conferenties etc., maar wat we zondag vaststelden is een
grote verscheidenheid aan ideeën. Zeker geen convergentie van ideeën. Dat
kun je naast je neer leggen of oppakken.
Mijn advies zou in ieder geval zijn om iets bescheidener te zijn bij het
ontwikkelen van het programma; één van de grootste uitdagingen welke de
democratische landen de komende decennia zullen moeten aanpakken is juist
die ontwikkeling van de democratie zélf; is democratie in staat zichzelf te
vernieuwen of komt er iets voor in de plaats, hebben politieke partijen nog
wel wat in te brengen, een taak etc. etc. Het is erg arrogant te denken dat
we daar in een paar bijeenkomsten wel even de oplossing voor zullen vinden,
laat staan dat iedereen dit dan ook ziet.

De discussie, de visieontwikkeling, moet door, maar het volgende
partijprogramma moet nog maar wat dichter bij de mens van de vorige eeuw
blijven ; hij/zij staat nog met de ogen  te knipperen in het licht van de
nieuwe eeuw. Uiteindelijk is het die mens die er over twee jaar enthousiast
voor moet worden en moet gaan kiezen.

Met vriendelijke groet,
Bo Buma

> [...]
> 2000), een open, diverse malen herhaalde, uitnodiging aan afdelingen en
> regio's om de ProgrammaCommissie langs te laten komen (waar bijna niemand
> gebruik van maakt).
>
> Meer debat nodig? Tot 20 februari tijd om amendementen in te dienen dus
nog
> 16 dagen om een bijeenkomst te organiseren. De PC komt als ze kan. Daarna
> niet meer zeuren over "meer debat nodig".
>
> Een - heel klein beetje - gefrustreerd pc-lid,
> Constantijn Dolmans
>
> N.B. Theo, het is niet persoonlijk bedoeld, maar dat weet je wel!

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66