Omroepbijdrage

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Wed Feb 2 11:35:54 CET 2000

verdubbeling van de omroepbijdrage dreigt.

Joris schreef:
>Ze kijken toch ook met z'n tweeen? Studentenhuizen moesten ook altijd
>meer dan eenmaal betalen. Per persoon.

Neenee, per toestel. Als je als student geen tv op je kamer had, dan zou je
wel gek zijn om te betalen, toch? En geen Dienst Omroepbijdragen (DOB) die je
iets kon maken.
Nu betaal je dus niet per toestel, maar per belastingbetalend persoon. Dat
betekent dat gezinnen met niet-werkende kinderen en/of een werkende ouder een
voordeel hebben. Dat is inderdaad oneerlijk, vooral ook omdat juist deze
'niet-betalers' procentueel het meest tv kijken of de radio beluisteren en
meestal ook meerdere toestellen hebben. Het weegt echter niet op tegen de
bezuiniging van het afschaffen van de DOB en de irritatie van elk jaar
'zichtbaar' moeten betalen voor iets waar ik nauwelijks gebruik van maak en
waarvan ik de instandhouding op deze schaal nutteloos vind
(korte-termijndenken, weet ik).
Aangezien de DOB tegenwoordig echt niet meer komt controleren - als je 1x de
volle mep betaalt - of je misschien meerdere toestellen in huis hebt, kwam
het dus neer op een aanslag per huishouden. Nu is dat verschoven naar
belastingbetalend persoon en dat kunnen er inderdaad meer zijn per
huishouden. Vermoedelijk zijn er zelfs meer officiele belastingbetalers dan
officiele huishoudens, dus gaat de bijdrage, bij dezelfde opbrengst en het
verdwijnen van de DOB, relatief omlaag.

>Een andere vraag is waar ik wel een beetje mee zat (al zit ik niet in die
>situatie), de verschillende bedragen vallen nu waarschijnlijk wel weg? Iemand
>die alleen een radio had en dus minder betaalde zal nu waarschijnlijk wel
>aangeslagen worden voor het televisiebedrag (of totale pakket).

Wederom: weegt het extra werk (registratie, controle) op tegen de
opbrengsten? En wat is het verschil per jaar per persoon tussen de huidige
regeling met alleen radio en de komende belastingbetalersbijdrage? En over
hoeveel personen hebben we het? als dat verschil en het aantal mensen echt
een politiek probleem gaat worden, dan kunnen we altijd nog zo'n belachelijke
Zalmsnip-achtige regeling invoeren.
Kijk, we hadden het ook kunnen aanpakken zoals men in Belgie doet. Daar wordt
echt gecontroleerd op het aantal toestellen. Voorbeeld: controleurs lopen
daar geparkeerde auto's af op autoradio's. Als ze er een zien, controleren
ze, middels een draadloze verbinding met de Belgische DOB of er voor betaald
is. Zo niet, dat volgt er een aanslag op het adres van de eigenaar. Dat zal
in Nederland vermoedelijk nog wel wat opleveren.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt door de opsteller beschouwd als persoonlijke
correspondentie en dient als zodanig behandeld te worden.