Servië en Nato

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Dec 27 12:17:21 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek wrote:

> Hoe weet je dat de oorlog met de NAVO geen rol heeft gespeeld bij de
> recente gebeurtenissen in Servie? Waar is dat bewijs waar je het over
> hebt?

Wat ik weet is dit: zowel de DOS aanhangers als de nieuwe president
hebben hun afschuw uitgesproken over die bombardementen. Ze hebben
aangegeven niet te zijn "geholpen" door het vernietigen van bruggen,
gebouwen en burgers. Hun afschuw t.o.v. de bombarderende nato-landen is
herhaaldelijk gebleken. Waar haal jij het recht vandaan het bèter te
weten dan de mensen om wie het werkelijk gaat?

> Ik kan net zo goed gaan beweren dat nu bewezen is dat het bombarderen
> van Servie een goede zaak was omdat Milosevic bij de eerste daarop
> volgende verkiezingen werd verslagen.

Dat zullen de die-hards ook beweren. De nato generaals met bloed aan hun
handen. De politieke partijen die geen eigen mening durfden te hebben en
mee hebben gehuild met de wolven van de Nato- moordmachine.

> Dat zou ook onzin zijn (dat kun je natuurlijk nooit bewijzen) maar het
> is in elk geval al een stuk aannemelijker.

Wat aannemelijk is slechts dit: alleen de Serviërs *zelf* hebben hun
eigen land een nieuwe richting gegeven. Dat is hun eigen kracht. De
Nato-landen hebben daar niets aan bijgedragen. Integendeel. Ze hebben
zich tegen de Servische bevolking gekeerd door bewust burgerdoelen te
vernietigen (radio en TV-stations) en burgers te vermoorden met
precisie-wapens. Het is zelfingenomen én verblinde lulkoek om te beweren
dat *wij* (op de Borst kloppen) aan hún democratische omwenteling hebben
bijgedragen. Feit: Milosovic is gevallen door verkiezingen en moedige
niet verzakende demonstranten. Dezelfde demonstranten die ooit moedig en
niet verzakend op die brug in Beograd stonden, met een schietschijf op
hun borst gespeld, bereid te sterven. Dezelfde demonstranten dus die hun
leven riskeerden tijdens de Navo-bommenregen.

Nu te beweren dat Kostunica en de DOs-overwinning *onze* verdienste
genoemd mag worden is walgelijk. Excusez. Het is onbegrijpelijk en
afstootwekkend dat nú nog mensen die bommen blijven verdedigen.