Protest tegen islamitisch kunstverbod in Rotterdam

Arthur Schelvis arthur_schelvis at HOTMAIL.COM
Sun Dec 24 12:05:42 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dries Boele wrote:

>Protest tegen islamitisch kunstverbod in Rotterdam
>
>Eind november is in Rotterdam onder druk van extremistische moslims een
>toneelvoorstelling, `Aïsja en de vrouwen van Medina', afgeblazen. Vrijdag
>22
>december stond een groot artikel in de NRC, onder de titel `Teheran aan de
>Maas', waarin verbazing wordt uitgesproken over `de lauwe reacties op het
>eerste islamitische kunstverbod in Nederland'. Ik ben het eens met de
>auteur
>van het artikel, Paul Steenhuis. Het is verbazingwekkend dat er geen breed
> [...]
[…]

De voornaamste reden waarom politici e.a. niet protesteren tegen het
`islamitisch kunstverbod' in Rotterdam is lafheid. Men staat nergens voor,
behalve wanneer het goed uitkomt en wanneer het niets kost. Pragmatisch dus.

Dat geldt ook voor de regisseur van het `Onafhankelijk Toneel' (de naam
alleen al is een contradictie met wat er is gebeurd). Gerrit Timmers kon
weten dat het stuk `Aïsja' verzet op zou roepen. De islam is qua godsdienst
een stuk Middeleeuwser en intoleranter dan het christendom, althans wat
betreft belangrijke, militante stromingen in de islam. Dat blijkt al uit de
toestand in het herkomstland van de schrijfster van het stuk, Assia Djebar.
In Algerije kunnen in de naam van godsdienst in een weekend net zo veel
mensen vermoord worden als tijdens de hele Palestijnse Intifadah bij elkaar.

Terwijl Djebar met haar boeken risico's neemt, in Algerije en erbuiten haar
leven niet zeker is, geeft de Rotterdamse regisseur er al snel de brui aan.
`Ik hoef niet de Rushdie van Nederland te worden', zegt hij in de Volkskrant
van 2 december. Je kunt je afvragen waarom die man überhaupt dat stuk wilde
regisseren. De multiculturele toenadering van Rotterdam en islam was
kennelijk niet meer dan een aanleiding, in ieder geval niet iets om
werkelijk voor te gaan staan.

In haar strijd om een modernere en tolerantere islam moet Djebar het van
Nederlandse kunstenaars niet hebben. In een interview zegt de schrijfster
(NRC, 27-10-00): `Er zitten bommen verborgen in onze geschiedenis! Het is de
rol van toneelschrijvers om die tot ontploffing te brengen.' Maar dan niet
op de laffe, weke grond van de Nederlandse cultuur.

Het democratische recht op vrijheid van meningsuiting en artistieke
expressie is kennelijk niet iets om je uiterste best voor te doen. Ik ben
benieuwd wat er moet gebeuren om Nederlandse burgers, kunstenaars en
politici te bewegen tot verdediging van hun democratische rechten en
vrijheden. Waarschijnlijk zijn we daar te laf voor geworden. Te pragmatisch.
(En pragmatisme is ook een vorm van lafheid. Met `Paars' als de ultieme
uitdrukking van politieke lafheid, waarin volkomen onduidelijk is geworden
waar men voor staat.)

Zolang we er aan kunnen verdienen, kan het ons niets schelen of we door
fanatici tot een kunstverbod worden gedwongen. Aan kunst valt immers niets
te verdienen.

Je zou bijna respect gaan krijgen voor de moslims die zich hebben verzet
tegen de opvoering van `Aïsja'. Jammer alleen dat hun manier van denken zo
Middeleeuws is. Voor de verdediging van moderne principes, van democratie en
mensenrechten, moet je echter in ieder geval niet in Nederland zijn.

Arthur