Geweld: Den Bosch

Frans Vermeer fv at KW.NL
Mon Dec 18 22:56:43 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Getverderrie. Zetten de auteurs zich ook nog eens af tegen extreem
>  rechts... Het bovenstaande IS -verdomme- extreem rechts !

Leg uit. Mijn pleidooi om mensen de schade te laten betalen vloeit
voort uit de overweging dat mensen verantwoordelik zijn voor hun
daden. De overweging dat de betrokkenen niet anders kunnen valt
alleenstaande te houden als je ze tot een soort untermenschen
verklaart met onvoldoende inzicht of geen eigen wil. Ik kies er juist
voor deze mensen serieus te nemen. En er van uit te gaan dat iemand
die de ruiten vande bloedbank ingooit weet wat voor werk daar wordt
verricht enhet goed vind die werkzaamhedente belemmeren.

>  Afgezien dat men de zaak op verschillende wijzen interpreteren kan
>  (bijv.: een agent schiet iemand neer, de burgemeester -en niet de
>  supporters- koppelt dit incident aan een voetbalwedstrijd door deze
>  af te gelasten refererende naar mogeljke rellen

Onwaarschijnlijk. Den bosch is geen dorp. De kans dat de burgemeester
zonder informatie uit de politie denkt maar dat is toch een
voetbalsupporter is bijna uit te sluiten.

>-die er op dat moment
>  niet waren- waardoor tal van reeds bij voorbaat tot relschopper
>  bestempelde mensen, die niets met het schiet-incident uitstaande
>  hadden, de straat op worden gejaagd,

De straat op wordengejaagd? Die snap ik niet.

>en dan stuurt de overspannen
>  burgervader de ME op hen af;

Had begrepen dat de me er pas aante pas kwam toen de flam in de pan was.

>vervolgens slaat de vlam in de pan -wat
>  HAD ER ANDERS kunnen gebeuren ?), vind ik bovenstaande reacties vrij
>  bizar. De boodschap van de burgemeester was geen andere dan 'Jullie
>  zijn relschoppers want wij waren genoodzaakt er eentje van jullie om
>  te leggen.' (Kan die man niet weg ?)

Datheb zo niet verstaan. Hij heeft mogelijk in een te vroeg stadium
gezegd 'jullie zijn relschoppers want jullie zijn harde kern" Maar
hij heeft het verband met het doodschieten van boelie niet gelegd.

>  Zie ik ook nog het woord 'pakkans' in een contekst waarin er iemand
>  is doordgeschoten !

In de contekst van de rellen is er niemand doodgeschoten.