gekozen Cohen

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat Dec 16 03:13:44 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Koolmeesters,

Vandaag heeft het kabinet besloten Job Cohen voor te dragen als burgemeester
van Amsterdam. Eindelijk krijgt Amsterdam weer een joodse burgemeester,
zoals dat nogal fijnzinnig door RTL4 werd opgemerkt. De Koninging als
erfelijk restant in onze constitutie moet het nog bekrachtigen, en dan is de
benoeming een feit.

Vorige week is al uitgelekt, dat Job het zou worden. Hij stond unaniem op de
voordracht van Amsterdam. Dijkstal maakte onmiddellijk bezwaar. Toch was er
ergens de afspraak, in het kader van de discussie over de gekozen
burgemeester, dat de vertrouwenscommissie het primaat zou hebben, bij
benoemingen in de grote steden, vooruitlopend op de gekozen burgemeester. En
hun standpunt was duidelijk: Job Cohen. Waarom moet Dijkstal die voordracht
dan ter discussie stellen? Omdat het zo'n lekker tegenwicht was tegen de
geachte afgevaardigde uit Borculo? Ik denk het niet. Ik denk, dat hij weer
het primaat van burgemeesterbenoemingen bij de regering wilde neerleggen, en
niet bij de vertrouwenscommissie van de gemeenteraad van Amsterdam. Hij moet
niets hebben van D66 en haar voorstel van een gekozen burgemeester.

En vervolgens wordt deze benoeming ook door een ieder zo becommentariëerd,
tot aan premier Kok vanavond toe. Den Haag kiest de burgemeester, punt uit.
Bij alle mitsen en maren heb ik in dit verband nergens meer de opmerking
gehoord, helaas ook niet van ons, dat als voorloper van de gekozen
burgemeester het Kabinet de voordracht van de gemeenteraad zou volgen. Hoe
krijgen we zo dan in godsnaam (antropomorf) ooit de gekozen burgemeester
erdoor. Moeten we dit overlaten aan Leefbaar Nederland, die zometeen groter
wordt dan we denken, al was het maar door de tolpoortjes, waar landelijk
geen serieuze oppositie meer tegen bestaat, terwijl er geen maatschappelijk
draagvlak voor te vinden is?

Waar blijven we nu,

Tjerk