Zorregueta: vragen

Mon Dec 11 12:31:50 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik stelde een aantal vragen over 'de zaak Zorregueta' en Tjerk
 Jouwstra <tjouwstra at wxs.nl> reageerde met:
>Toch vind ik jou vraagstelling te gemakkelijk.

 Uiteraard.
 Maar waar het mij om gaat, dat is dat mijn vraagstelling overbodig is.

 Over het aannemen van de zoon van Rost van Tonningen, voor of tegen:
>Ik vond niet, dat de zoon zondermeer op de dader van haar
>moeder, laat staan zijn vader, mocht worden afgerekend.

 Accoord. Maar zou deze zoon mogen trouwen met Christina ?

>Verder vind ik, dat Maxima, als ze het doet met WA, in ieder geval de
>basiswaarden van onze constitutie moet onderschrijven

 Neem maar van mij aan: Kok zal of zeggen 'dat ze dat doet of dat er
 geen reden is om onderstellen dat...'  ...en 'dat de Regering 'begrip
 heeft' voor 'bepaalde gevoelens' maar dat het...'

>Alleen, ik begin me in toenemende mate te ergereren aan het uiterst
>moralistische vingertje, wat nu weer wordt opgeheven,

 Geen politicus, die de band tussen het Koningshuis en juist deze
 fascistische familie accepteert, kan ooit nog een een dergelijk
 vingertje opheffen tegen wie dan ook zonder zich onstervelijk
 belachelijk te maken. Da's dan weer een voordeel.

 Politici zwijgen omdat ze hopen dat het uitraakt tussen die twee, dat
 begrijp ik ook wel. Maar da's een gevaarlijke opstelling: als het niet
 uitgaat, dan is het recht om te spreken immers voorbij. Wat kan men
 nog zeggen als er een verloving wordt aangekondigd ? Dan wordt er van
 hen verwacht dat men zich rond de troon schaart om de wijsheid van de
 Kroonprins bij de keuze van zijn partner publiekelijk te bejubelen.

 Hoe dan ook - de kroonprins zou zich als EERSTE moeten realiseren dat
 men geen Koning kan worden als men zich introuwt in een fascistische
 familie die medeverantwoordelijk is geweest voor het organiseren van
 moordpartijen.