[Re: Ziektekosten, BTW, en lastenverlaging]

D Sundman dsundman at NETLAND.NL
Sun Dec 10 01:55:26 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

B Doggle die wel met een vraagje zit:

Bert Bakker wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> De belastingverlaging van (zelfs) 7 miljard is inderdaad netto. Achter die 7
> miljard gaan grote verschuivingen schuil. Inderdaad de btw-verhoging, maar ook de verhoging van de
> energieheffing en noem maar op.

Is het bovenstaande dan volksverlakkerij zoals bedoeld door Gerrit van Malkenhorst, of verhullend
taalgebruik?

> Het individuele profijt van het belastingstelsel kan fors verschillen:
> afhankelijk van hoeveel aftrekposten iemand heeft, en tegen welk tarief.
> Sommige aftrekposten vervallen (rente consumptief krediet), andere leveren
> minder voordeel (vanwege de lagere marginale tarieven).
> Overigens is de stijging van de ziektekostenpremies geen onderdeel van deze
> grote schuifoperatie, maar de gemiddelde stijging is natuurlijk wel
> meegerekend in de koopkrachtcijfers. Dus de in de kranten gemelde gemiddelde vooruitgang in
> procenten is weer wel inclusief die ziektekostenpremie.

Ik ben bang dat mijn verplichte parkeervergunning (die in mijn stadje met 150% omhoog gaat niet
meegenomen wordt). Net zo min als andere gemeentelijke leges en diensten....
Dus toch "Figures don't lie, but liars can figure"

> Groeten,
> Bert Bakker.

Met dank en vriendelijke groeten aan Bert Bakker die altijd de moeite en de tijd neemt om zich te
mengen in issues waar vaak weinig eer aan te behalen is.
B Doggle