Atheisme

Thu Dec 7 10:43:41 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder,

 Henk van Lingen <henk at vanlingen.net>:
>Tja, je hanteert een volstrekt andere definitie van atheisme. Dat is
>je goed recht, zolang je het maar duidelijk aangeeft. Het is immers
>niet de definitie zoals die binnen de theologie of de filosofie
>gangbaar is. En zelfs Van Dale heeft:
>- ontkenning van het bestaan van God => godloochening
>En een semantische en etymologische duiding van een woord hoeven

 Semantisch bezien kan men inderdaad twee kanten op daar waar het
 gaat met een dergelijke difinitie. Ontkennen (loochenen) kan passief
 en actief. Ik heb het over de passieve versie, jij prefereert de
 actieve, waarbij er sprake zij van het maken van een keuze.

 Het lijkt mij dat de actieve keuze -dus het verwerpen- eigenlijk
 een bevestiging is van de juistheid van het geloof. 'Er is een God
 maar ik wil niets van 'm weten.' Zoiets. Voornoemde juistheid gaat
 dan samen met het toedichten van iets kwaadaardigs aan het geloof
 ('de katholieke kerk is een instituut dat verantwoordelijk is voor
 AIDS in Afrika'). Ik zou zoiets dus nooit atheisme noemen, eerder
 humanisme of vrijdenkerij. Er komt in dit geval dus iets voor in
 de plaats.

 De passieve keuze -dus er domweg niet mee bezig zijn- onttrekt
 zich aan geloof (geloof is onlosmakelijk verbonden met activiteit
 in de bovenkamer). Dat wordt de reactie: 'God, dat is iets waar
 ANDEREN mee bezig zijn.' Dat is -wat mij betreft- dus atheisme.
 Atheisme is dus onlosmakelijk verbonden met zelfbewustzijn (zie
 mijn reactie op Henk Elegeert hieronder).

 Analogie: je weet dat er mensen zijn die nadenken over betonrot.
 Maar dat houdt niet in dat wanneer je NIET bezig bent met beton-
 rot, je al doende bent met in iets te geloven (bijv.: 'er bestaat
 geen betonrot'). Er zijn nu eenmaal mensen op deze planeet die
 niet denken aan betonrot -net zoals er mensen zijn die niet
 denken aan een God.

 Henk Elegeert <HmjE at home.nl> over een soortgelijke opmerking:
>Overtuig me.

 Het niet kunnen accepteren van het bovenstaande houdt verband
 met mijn eerdere opmerking: wie iets gelooft, weet niet wat men
 zelf denkt. Er gaat -wat dat betreft- gewoon even iets mis (op
 een ander gebied kan men weer volkomen rationeel en zelfbewust
 zijn). Op zich is dat helemaal niet erg, maar het is wel wat
 er speelt.
 Op het moment dat iemand zoiets doorkrijgt, dan is het ook
 meteen gedaan met zijn (haar) geloof. Als het even meezit, komt
 er niets voor in de plaats (is men meteen een stuk vrijer) en
 als het tegenzit, dan komt er weer een ander geloofje voor in
 de plaats (veelal het verwerpen van het oorspronkelijke geloof).

 Marc Fluks, Amsterdam