wanadoo/casema - toevoeging

Bas van Gils bvg at LINUXFAN.COM
Sat Dec 2 22:53:39 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sat, Dec 02, 2000 at 10:57:58AM +0100, Bert Bakker wrote:
 * het is voor de consument natuurlijk wel degelijk een monopolie. Hier
 * ligt precies het probleem. Natuurlijk zijn er meerdere kabelaars -
 * zelfs nog meer dan UPC, Casema en Essent die Bas noemt. Maar voor de
 * consument is er steeds maar keuze uit slechts 1 kabelaar. Daarom
 * moeten concurrenten bij elkaar op de kabel aanbod kunnen doen - zowel
 * voor tv-pakketten als via internet. Ook dat laat het kabinet
 * overigens veel te veel op zijn beloop, met als gevolg voortdurend
 * problemen overal in het land. Ook hier lopen we tegen de te
 * bedrijfsvriendelijke visie op marktwerking van de VVD-ministers op -
 * maar niet

good point. ik laat overigens de hele reactie van dhr. Bakker staan
omdat die in zijn geheel (naar mijn mening) van belang is voor mijn
reactie....

Het is inderdaad zo dat "qua kabelkaar" er voor de consument maar één
aanbieder is. Helemaal mee eens. Ik denk echter dat de
kwaliteitsverschillen op den duur zullen verdwijnen. Op dit moment
bijvoorbeeld, presteerd Casema duidelijk onder de maat (over UPC doen
vergelijkbare verhalen de ronde, maar dat terzijde). De gebruikers van
deze kabelaar accepteren dat niet, en zullen op den duur een
kwaliteitsverhoging gaan eisen. Dat kan de consument ook, want er zijn
alternatieven.

Qua snelheid is dual-ISDN bijvoorbeeld een redelijk alternatief.
Bovendien zijn de z.g. "gratis" providers best een aardig alternatief.
Dat klinkt vreemd, maar als je prijs en kwaliteit tegen elkaar uitzet
blijkt dat de verhoudingen niet eens zo heel erg scheef zijn in zo'n
geval.

Bovenstaande zijn uiteraard slechts 'speculaties'. Het zou, mijns
inziens, geen kwaad kunnen als concurrentie bevorderd zou worden onder
de kabelaars.

Daar op voort filosoferend (ben nu toch bezig), ik vraag me af wat dat
voor consequenties heeft. Krijgen we dan dezelfde taferelen als er
concurrentie kwam op de markt voor telefonie? KPN was er destijds niet
echt van gecharmeerd dat ze hun infrastructuur (telefoonlijnen)
beschikbaar moest stellen aan de concurrent (tele2 en consorte). Ik ben
benieuwd....

        Bas

--
Bas van Gils <bvg at linuxfan.com>
Hi! I'm a .signature virus! copy me into your .signature file to help me spread!