paleis op de dam

Fri Aug 25 07:17:32 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 21:55 24-08-2000, Ernst Debets wrote:

>Het paleis op de Dam was oorspronkelijk bedoeld als stadhuis van Amsterdam.
>Het is via een mij totaal onbekende constructie "uitgeleend" aan de
>rijksoverheid die het ter beschikking van de monarchie heeft gesteld.

Het paleis op de Dam is stadhuis geweest tot de Napoleontische
tijd. Vervolgens is het in gebruik genomen als paleis voor
Lodewijk Napoleon. Na de Franse tijd is wel overwogen het weer
terug te geven aan de stad Amsterdam, maar het is Rijksbezit
gebleven meen ik. Ik geloof dat een en ander is geformaliseerd
door het voor een symbolisch bedrag aan het Rijk te verkopen.

Wellicht kan de educatieve dienst van het Koninklijk Paleis
nadere opheldering verschaffen: 020 624 86 98.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl