Consequent overheidshandelen?

Thu Aug 17 12:19:14 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 20:19 11-08-2000, Remko de Knikker wrote:

>Op de een of andere manier, soms gevoed door de lage straffen voor
>zedenmisdrijven en menig Freudiaanse theorie heb  ik het gevoel dat de macht
>veel zedendelinquenten een thuis biedt. Zoiets als de welpen een ideale
>speelplaats is voor pedofielen (houdt je kind bij voorbaat liefst zo veel
>mogelijk thuis, en niet alleen met papa of opa laten!! beter nog: geen
>kinderen nemen!!!) Veel rechters of advocaten bijvoorbeeld volgens mij.
>Misschien kan Hein daar nog iets over zeggen??
>Die lijkt me ook advocaat...

Hein is meester in de rechten, maar is geen advocaat.

Ik weet wel iets van seksueel misbruik van kinderen; ik geld
op dit terrein als een zogeheten ervaringsdeskundige. Ik ben
zelf als kind langdurig seksueel misbruikt - door een stief-
vader met een andere achternaam - en heb me de afgelopen
tien jaar in de materie verdiept.
Ik heb niet de indruk dat rechters of advocaten zich vaker
dan andere beroepsgroepen seksueel vergrijpen aan een kind.

Daarbij moeten we echter bedenken dat het zogeheten dark num-
ber bij dit soort zaken heel groot is; verreweg de meeste ge-
vallen van seksuele kindermishandeling worden waarschijnlijk
nooit bekend.

Vermoedelijk spelen verreweg de meeste gevallen van seksuele
kindermishandeling zich af binnen het gezin. De gedachten-
gang van Remko zou nu betekenen dat rechters en advocaten
oververtegenwoordigd zijn onder incestplegers. Dit is het
spiegelbeeld van de opvatting zoals die aan het begin van
de twintigste eeuw gold; incest werd in die optiek voorna-
melijk gepleegd door alcoholische vaders uit achterbuurten.
Later is ingezien dat hier eerder sprake was van klasse-
justitie.

Toen in 1989 in mijn voormalige woonplaats een rapport werd
opgemaakt over een al dan niet vermeend seksueel misbruik-
netwerk in een achterstandswijk aldaar, heb ik de gedach-
tengang aangevallen. Niet omdat ik pertinent uitsloot dat
betrokkenen zich aan eigen en elkaars kinderen hadden ver-
grepen, maar omdat ik wilde protesteren tegen het middels
die achterhaalde achterbuurt-hypothese stigmatiseren van
een minder weerbare bevolkings groep.
Ik schreef daarom dat over de Stationsstraat - een 'dure'
straat in Sneek - wellicht eveneens een dergelijk rapport
zou kunnen worden opgesteld.

Met de kanttekening dat vooral *meisjes* binnen het gezin
lijken te worden misbruikt terwijl jongens niet alleen tien
maal minder vaak lijken te worden misbruikt dan meisjes, maar
bovendien vaker buiten het gezin lijken te worden misbruikt.
Overigens zou het me niet verbazen als hier deels sprake is
van onderrapportage; de emancipatie van mannelijke incest-
slachtoffers loopt ruim tien jaar achter op die van hun
vrouwelijke lotgenoten.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl