legalisering van de samenleving

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Tue Aug 8 18:42:11 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ernst schreef:

> Remko,
>
> Ik denk dat jij hier pleit voor wat ik versta onder "Amerikanisering" : als je
> iets niet aanstaat:
> hopla, neem een advocaat in de arm en dien een schadeclaim in....
> Natuurlijk is het zo dat de grote producenten juridisch beschermd zijn tegen dit
> soort fratsen, maar dat geldt evenzo voor gewone mensen zoals jij en ik.

Over het algemeen hebben grote organisaties nog wel meer tijd/geld om een
slepende zaak uit te zitten. Ik ben benieuwd hoeveel mensen maar stoppen
met de rechtzaak omdat het ze niet meer waard is. Je hoort hierover de
laatste tijd meer en meer verhalen van
verzekeringsmaatschappijen/ziekenhuizen etc die er op een makkleijke
manier vanaf proberen te komen.
Wat remko schreef over de in ieder geval persoonlijk financiele
genoegdoening van het slachtoffer ben ik het wel eens. Wel moet daar nog
iets bijkomen.... Ik meen dat in nederland het slachtoffer als deze al een
financiele schade krijgt toegewezen zelf ervoor moet zorgen dat hij/zij deze
ook daadwerkelijk krijgt.... Dus naar het huis van je belager en dat geld eisen...
als het ware.... Dat moet toch anders kunnen?
Het lijkt alsof de genoegdoening ten opzichte van de samenleving
belangrijker is dan de genoegdoening tov het slachtoffer (schadeloosstelling)