misdaad en straf

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Aug 5 16:13:22 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko de Knikker schreef:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Beste Henk, je weet toch net zo goed als ik, dat dat nooit gebeurd was als
> Pinochet niet in Engeland gearresteerd was geweest.

Ja, ja, Remco, maar dat was weer niet gebeurt als een spanjaard niet om
zijn uitlevering had gevraagd.

> Ik ben het met je eens dat het belangrijkste is dat de Chileense rechtstaat
> zelf nu zo ver is dat misdaden gestraft worden.

Lijkt me een belangrijke overwinning voor de Chilenen.

> Waarom maken we ons zo druk
> om Milosevich dan? die is zo erg nog niet als Pinochet was, en is je
> voorstel om ons nu ook buiten de Molukken te  houden?

Rare meetlat heb je, Remco.
Ik maak me niet meer zo druk.
En ja, Milosevich!!!! Rare man vindt je niet.
Gaat ie spelletjes doen met vakantiegangers.
Wat wil je op de Molukken gaan doen en met welk recht?

> Als jouw moreel besef
> bestaat dat vroeg of laat het morele besef uit elk mens/land zelf moet
> ontstaan, hebben we nog veel ellende voor ons.

Als het daar niet ontstaat waar zou je het dan graag willen hebben?

> Ik ben van mening dat
> drukmiddelen, of het heft in eigen hand nemen soms het recht evengoed dient,
> kijk maar naar Chili! Als Engeland niet het morele besef had gehad wat jij
> tegenstaat waren we nooit zover gekomen.

Waarom staat dat mijn moreel besef hier ter discussie? Daar is niets mis
mee!
Als Spanje niet om uitlevering had gevraagd was Pinochet eerder thuis
geweest en had Engeland Tatcher meegestuurd om hem te begeleiden.

> Dat proces in Chili had ook wel posthuum mogen plaatsvinden, of als hij hier
> vrij zou zijn gekomen!

Ik vind het beter dat hij daar eerst voor de rechter komt voor de zaken
die hij daar heeft gedaan.
Daarna kan hij hier altijd nog worden vervolgd voor de zaken die hij
Europeanen heeft aangedaan.

Henk Elegeert