misdaad en straf

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Aug 5 08:26:22 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko de Knikker schreef:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Nog steeds teleurgesteld dat wij een massamoordenaar als Pinochet niet
> wilden berechten, maar wat nu nog belangrijker is dan dat ( hopelijk draagt
> het wel bij aan de zelfbewustwording van Nederlanders en nederlandse
> politici ) is dat het Chileense volk zelf (itt veel (dus) moreel dubieuze
> westerse regeringen) nu wel rechtvaardigheid laat gelden en Pinochet gaat
> berechten. Dat zal aanzienlijk bijdragen aan de legitimiteit van de
> democratie. Daarvan weten we ook wel dat het westen daar nooit erg veel om
> [...]

Het is maar goed dat het westen zich buiten dubieuze morele plichten
heeft gehouden.
Het westen heeft een belangrijke zaak gewonnen nl. de discussie in Chili
zelf en als gevolg daarvan de opheffing van parlementaire
onschendbaarheid van Pinochet.
Dat is op zichzelf al veel belangrijker dan welke veroordeling in het
westen dan ook.
Chili en de Chilenen kunnen nu zelf vorm en inhoud geven aan hun
democratie.
Als de Chilenen er nu ook nog in slagen Pinochet veroordeeld te krijgen
voor zijn misdaden en dat in eigen land.....!!!
Die 'genoegdoening' gun ik de 'slachtoffers' van zijn bewind.

Henk Elegeert