xenofobie van de ratio

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Fri Aug 4 17:36:24 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Unclassified

Er zijn hele goede redenen om geen onbeperkte immigratie toe te staan.

1 De immigratie uit het verleden heeft zeer slecht gewerkt. Als je de hoge werkloosheid en
arbeidsongeschikheid onder allochtonen en de kosten van de vrijwel mislukte integratie mee telt hebben
de gastarbeiders uit de jaren 60 geen bijdrage aan de Nederlandse ekonomie geleverd. Waarschijnlijk
zou Nederland nu welvarender geweest zijn als we toen de ekonomie wat hadden afgeremd door minder
mensen toe te laten.

2 Het huidige aanbod van immigranten bestaat voornamelijk uit Afganen, Irakezen, Ghanezen, Ethiopiers
en Joegoslaven. Voor het merendeel dus mensen zonder opleiding en met een dermate afwijkende kultuur
dat integratie in de Nederlandse samenleving moeilijk is. De immigratie vergroot dus niet het aantal
werkenden maar het aantal werklozen en arbeidsongeschikten.

3 Ekonomische groei is niet het enige wat telt. Bovendien betekent ekonomische groei niet dat de
welvaart toe neemt, als de ekonomische groei even groot is als de bevolkings toename gaat niemand er
op vooruit. Wel heb je dan de extra kosten en overlast die samenhangen met een groeiende bevolking op
een te klein gebied.

Er zijn dus goede redenen om geen immigratie toe te staan en lieden als Remko de Knikker die niet
verder komen dan anderen van fascisme te beschuldigen omdat ze te dom zijn om over het probleem na te
denken helpen ook al niet mee om de problemen op te lossen.

Groeten

Emiel Stolp