Emile's reactie op Dirkzwager

B.Buma stractic at EURONET.NL
Thu Apr 27 23:58:20 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Zie mijn vorige mail. Had Emile's verhaal toen nog niet gelezen, maar
> sluit me van harte bij hem en Bert aan :-)

Het lijkt mij onmogelijk iemand op basis van een idee tot 'eng' volk te
verklaren. Ik ben het niet met het Betvote systeem eens, zie mijn eerdere
opmerkingen.

Maar iemand vervolgens uitmaken voor 'eng ' volk omdat hij het belang van
deskundigheid in besluitvorming inbrengt ??

Ik ben het er overigens over eens dat Arie zijn redenen waarom dit van
belang is beter kan kiezen, maar níemand kan ontkennen dat deskundigheid,
begrip van de problematiek, van belang kan zijn.

En já er zijn béste beslissingen. Of beter er zijn hele goede en er zijn
hele slechte. Als dat niet meer zo zou zijn mnoeten we gewoon de loterij tot
besluitvormings machine gaan ombouwen. Democratie 'omdat het we het op
morele gronden belangrijk vinden' is net zo'n dogma als elk ander. Er zijn
hele concrete gronden voor democratie. Het bedrijfsleven zoekt zich niet
voor niets het apelazerus naar nieuwe sturingsvormen, zoals zelfsturing. Dat
is niet (alleen) uit ideële gronden, maar omdat die beter lijken te werken .

Ik heb het al eerder aangegeven, kijk nu eens wat minder naar hóe het
besluit wordt genomen, maar naar hoe het overleg verloopt en hoe je díe
processen zo zou kunnen verbeteren dat er veel meer consensus besluiten
uitkomen.

Hoe draag je bijvoorbeeld bij aan déze discussie; en is dat een open
discussie waarbij we bereid zijn van elkaar te leren, onze eigen mentale
modellen (deskundig = eng of deskundig = goed bijvoorbeeld) ter discussie te
stellen en wat buiten de gebaande paden te denken ?

Er is zoveel te verbeteren, begin maar bij jezelf.

Met vriendelijke groet,
Bo Buma