EOS

Herman Beun hermanB at BIGFOOT.COM
Thu Apr 27 22:37:02 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 25 Apr 00, at 23:52, Marc-Jan wrote:

> Ik ben het eens me je wanneer je zegt dat het kiesstelsel zou moeten
> veranderen. Ik vind in dat opzicht de insteek die Mark Giebels kiest
> ook een interessante. Probleem bij zijn keuze is dat we het EOS
> systeem intern nog niet eens uit kunnen leggen aan onze partij elite
> laat staan aan de man in de straat.

Toch wel. Het EOS-systeem voor parlementsverkiezingen is namelijk
vrijwel hetzelfde als het systeem waarmee we binnen D66 sinds jaar en
dag onze lijsttrekkers kiezen. D66-ers zijn er dus beter mee
vertrouwd dan ze denken...

Bovendien is het systeem o.a. in Ierland, Noord-Ierland, Australië en
Malta ook ingevoerd. Als de kiezers daar het konden accepteren,
kunnen Nederlanders dat toch ook?

Herman Beun           http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                    Brussel, België
European Parliament, ELDR (NL-D66), www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in terms*