Goede democratische besluitvorming, was: Echte democraten bevoogden niet

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Thu Apr 27 10:00:13 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Unclassified

Dirkzwager geeft een treffende samenvatting van de argumenten die in de vorige eeuw gebruikt werden
tegen de invoering van het algemeen kiesrecht. Ook toen al werd gezegd dat het de 'lagere standen' aan
de wijsheid ontbrak om zich met regeringszaken bezig te houden. En hoe kan je nu garanderen dat de
arbeiders op de goede partij stemmen.
Ook Dirkzwager maakt zich zorgen over de vraag of de meerderheid wel een goed standpunt in neemt. Voor
dit probleem zijn in het verleden tal van goede oplossingen gevonden.
-Hier in Nederland hebben we het census kiesrecht gehad, het is namelijk duidelijk dat alleen rijke
mensen die ook voldoende belasting betalen de juiste standpunten in kunnen nemen.
-Ook hebben we een tijdje alleen mannen kiesrecht gehad omdat iedereen weet dat vrouwen onbekwaam zijn
in staatszaken.
-In de communistische landen was het passief kiesrecht voorbehouden aan leden van de kommunistische
partij omdat alleen die door hun marxistische scholing het juiste politieke inzicht hebben.
-In de VS is er een tijd met een kiezers examen gewerkt, dat was een prima middel om de zwarte
bevolking buiten het stemlokaal te houden.
-In veel landen zijn er 'wijze' regeringen. De oppositie tegen deze regeringen is dus onwijs en wordt
daarom terecht van politieke invloed uitgesloten.
-De leukste oplossing had men in Australie, daar werd op de verkiezingsdag gratis drank verstrekt
zodat de alkoholisten te dronken waren om te gaan stemmen (met alkoholisten worden de aboriginals
bedoeld).

Als het in de politiek zou gaan om het juiste besluit dan hadden we helemaal geen
volksvertegenwoordiging  nodig. Dan was het voldoende om de ambtenaren te selecteren op deskundigheid
en waren er geen stemmingen of verkiezingen nodig.
Als een organisatie duidelijke doelstellingen heeft, kunnen deskundigen redelijk objectief
vaststellen welke middelen het beste zijn om het doel te bereiken. Je ziet dan ook dat er in de
besturen van professionele organisaties niet of nauwelijks gestemd wordt en dat men elkaar overtuigd
door middel van argumenten.

In de politiek werkt dat niet omdat er voor de gemeenten, de provincie en het rijk geen doelstellingen
zijn. In de politiek gaat het belangenafwegingen waar geen objectief goede oplossingen voor zijn.

Om een simpel voorbeeld te geven:
Bij het al of niet toestaan van nachtvluchten op Schiphol zijn er drie partijen:
-de omwonenden die 's nachts willen kunnen slapen
-het bedrijf Schiphol dat geld wil verdienen
-de rest van Nederland die goedkoop wil vliegen.
De objectief goede oplossing is : zorg dat de vliegtuigen geen lawaai meer maken zodat iedereen zijn
zin kan krijgen. Maar zolang de techniek nog niet zover is moet de politiek besluiten in hoeverre er
aan ieders belang wordt toegegeven. Er zijn hier geen 'goede' oplossingen want wat je ook doet, altijd
zullen een of meer partijen minder krijgen dan ze hebben willen. Deskundigheid biedt hier geen
oplossing.

Door te praten over 'de beste besluiten genomen door de meest deskundigen en ideologisch correcten'
zoals Dirkzwager doet ontken je de belangen tegenstellingen waar het in de politiek juist om gaat.
Het ontkennen van de belangentegenstelling is altijd het middel wat diegenen die de macht in handen
hebben gebruiken om de oppositie buiten de deur te houden.
Het zou toch wel heel erg zijn als D66 in de 21 ste eeuw met dit soort 19-de eeuwse ideeen aan komt
zetten.

Emiel Stolp