Echte democraten bevoogden niet

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Apr 25 12:15:38 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De verslaggeefster van radio 1, bij de aankondiging van het
journalistenforum, kondigde Boris Dittrich aan als iemand die "voor D66 in
de kamer zit".
En daar zit nu juist mijn bezwaar. Je zit niet *namens D66*  in de Kamer,
maar *namens het volk*. De Tweede Kamer is, qua opdracht en wezen,  geen
`partij-vertegenwoordiging', maar een `volksvertegenwoordiging'.  Toch
wordt zonder blikken of blozen Boris aangekondigd dat hij "namens D66"  in
de kamer zit. Illustratiever kan het niet.
Onze parlementaire democratie is sinds jaren geen volksvertegenwoordigende
democratie meer, maar verworden tot een partijpolitieke  elite-democratie.
Partijen hebben zich als relatief gesloten buffers tussen volk en
wetgeving/regering geschoven. Het volk (de demos) is daarmee ondergeschikt
gemaakt aan partijpolitieke bazen en baasjes, aan de politieke
carriere-zoekers die de juiste partij bij hun politieke loopbaan zoeken en
vinden. De levens -of wereldbeschouwelijke oorsprong van de partij is
daarbij minder tot niet relevant geworden, en eenmaal in een
volksvertegenwoordigende stoel is de enige opdracht de partij te veriend te
houden en de pers tevreden. Er zijn "volksvertegenwoordigers' die nog nooit
een baan in de maatschappij hebben gehad, die vanuit de politieke
jongerenorganisatie langzaam maar zeker het pluche inzakken. Heeft niets
meer met vertegenwoordiging van een bevolking te maken, alleen nog maar met
vertegenwoordiging van het eigenbelang.

Het volk, de bevolking wordt door onze partij-democratie op deze manier
feitelijk buiten het politieke bedrijf gehouden. Ja, wij, het volk, worden
wel eens geraadpleegd, maar slechts om bepaalde reeds vastgestelde
beleidslijnen democratisch te legitimeren. Of om bepaalde partijpolitieke
verhoudingen te bevestigen.

Het volk wordt dus onmondig en democratisch non-actief gehouden, en als
democraat in hart en nieren stuit me dat tegen de borst. Juist in deze
kwestie van het Koningshuis verwacht ik van democraten dat ze het volk, -de
bevolking dus (klinkt wat aardiger)-   serieus nemen. Maar het zijn juist
de zich `democraten' noemende politici die om het hardst roepen dat volk
wordt misleid door de monarchie en dat die meerderheid vóór de huidige
monarchie niet weet wat werkelijke democratie is. Dat is voor mij  het
democratisch cynisme ten voeten uit: wij democraten zijn zó democratisch
dat we vóór het volk weten wat in zijn democratisch belang is.  Het is niet
anders dan een negentiende eeuwse opvatting van de democratie: kies een
democratisch gelegitimeerde elite die weet wat goed is voor de bevolking,
en laat het volk er verder buiten. Het is de basisgedachte achter de
indirecte en representatieve democratie. Allen directere vormen van
democratie kunnen deze verwording herstellen.

Eenentwintigste eeuwse democraten dienen het democratische bevoogden
onmiddellijk te staken, en te werken aan een directere band tussen
bevolking en beleid. Ze dienen de onnodige tussenlagen, misschien daarmee
ook delen van de `volksvertegenwoordiging ' waar nodig en mogelijk,  weg te
nemen. De democratie moet daarmee * platter*  worden, zoals we in het
bedrijfsleven ook plattere organisaties krijgen.

De hele koningsdrama als door Thom de Graaf aangezwengeld riekt, naar mijn
bescheiden maar wel democratische mening, naar het veilig willen stellen
van het eigenbelang van het volksvertegenwoordigende, lees partijpolitieke
establishment. De Koningin als afleiding. Als rookgordijn waarachter we
gewoon kunnen doorgaan als partijpolitieke baasjes.

Maar meneer van Dale trapt daar niet in. Het werkelijke gevaar voor de
democratie schuilt in de bevoogding door democraten die menen wat goed is
voor het volk.  Geloof me, het volk weet meestal uitstekend wat goed is
voor zichzelf. Democraten dienen dat serieus te nemen.
Het spijt me als ik op tenen heb gestaan in dit betoog.

Vriendelijke groeten,

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl