democratie ? (was re: Volkssoevereiniteit)

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Apr 17 23:33:06 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:04 15-04-2000 Saturday , William Oosterwijk wrote:

>Maar, mijnheer van Meeteren, als u mij toestaat, is deze stelling
>evenals uw verdere betoog wel buitengewoon conservatief.

Behoudend? In de zin van: gooi het onnodige weg, verander wat veranderd
moet worden, maar behpud het goede: ja, ik ben behoudend. Zo gooi ik nooit
oude schoenen weg voordatr ik goede nieuwe heb aangeschaft.

>U blijft teruggrijpen op een verleden waarin de regels van het spel
>vastgelegd werden door hetgeen daaraan voorafging.

Zo gaat het meestal, ja. Er worden fouten gemaakt, en om die fouten in het
vervolg te voorkomen worden regels gemaakt.

>De regels van het spel worden thans niet meer vastgelegd door hetgeen
>voorafging maar
>vooral door hetgeen zich voordoet en wellicht door wat in het verschiet
>ligt.

een ietwat binaire benadering, zwartwit, of hoe u het ook noemen wilt.
Dezer dagen staan foto's in de courant van de zegevierende Rode Khmers in
Pnom Penh, in 1975. dat is niet zo vreselijk lang geleden. Die dachten
eventjes vanaf een jaar *nul*  te kunnen beginnen. Ze dachten het veleden
helemaal uit te kunnen roeien. Het enige dat ze uitroeiden waren vele vele
mensen die een verleden bleken te hebben.

>  In de wording van D66 ligt verankerd dat zij in het bijzonder, op
>overigens onnavolgbare wijze, de synapsen heeft ontwikkeld om de
>ontwikkeling in de samenleving waar te nemen.

Ik heb het idee dat die synapsen aan lichte corrosie onderhevig zijn, maar
ik kan me vergissen.

>De cultuur veranderd maar het bestuurlijk subsysteem heeft tijd nodig zich
>aan te passen
>aan de omgeving. Koester het dat D66 weer volkomen up to date is.

Het zich concentreren op de minst nijpende van de niet-democratische
elementen in de nederlandse democratie loester ik niet zo. Verder gaat de
partij me ook aan het hart, vandaar mijn zorg. Eerst over een paar jaar
zullen we deze konings-pas van onze fractie op historische waarde weten te
schatten, zeg ik als behoudend democraat :-).  Nu wil ik eerst zien hoe
stevig deze uitspraken bedoeld zijn en welke follow up mijn voorlieden in
het parlement voor ogen hebben.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl