[zondag] Gelooft u?

Mon Apr 17 12:57:23 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Chido Houbraken schreef:
> [...]
>zijn geen verschillen tussen de dagen van de week. Op iedere dag mag
gewerkt
>worden. Er is geen 'verbod' meer op op een dag van de week niet te mogen
>werken (nl. de zondag). De zondag is echter voor een groep mensen wel een
>religieuze rustdag en daar moet je mogelijkheden voor creeren. Omdat geen
>enkele dag bijzonder is, kan het 'weekeinde' naar eigen believen gekozen
>worden; je bent niet 'automatisch' de za en zo kwijt. Praktiserende
>islamieten kunnen bijv. de vrijdag en zaterdag (of do en vr) nemen en dus

Kijk, daarom doe ik meestal maar niet meer mee aan de D66-discussielijst.

Eerst even het voorstel van Bert bekijken!

Het gaat om een recht een dag per week niet te hoeven werken voor de
werkgever zonder ontslagen te kunnen worden enzovoort enzovoort ALLEEN bij
GEWETENSBEZWAREN  van GODSDIENSTIGE aard. Onverlet de mogelijkheid dat ik
het verkeerd lees of dat er duivelse fouten op de D66-site zijn geslopen in
het voorstel van Bert.

Ik betoog nu juist dat we het geweten van individuen helemaal niet moeten
WILLEN toetsen aan al dan niet godsdienstige levensovertuigingen om te
beoordelen of iemand wel of niet het recht krijgt op één vrije dag per week
NAAR KEUZE (lees NIET-verplichte werkdag).

Ik beoordeel Berts bedoeling positief, omdat het de
ontplooiingsmogelijkheden van (verantwoordelijke) individuen verhoogt en het
hentengevolge de samenleving als geheel zeer ten goede kan komen als een
werknemer niet meer verplicht kan worden elke willekeurige dag van de week
te werken.

Maar ik zou IEDER INDIVIDU dat recht willen geven ongeacht waarvoor iemand
die dag niet wil werken. En het zeker geen privilege maken van GODSDIENSTIG
GEWETENSBEZWAARDEN. Daar moet de wetgever enzovoort enzovoort zich mijns
inziens niet in mengen.
Of iemand gelooft of niet en daardoor gewetensbezwaren heeft als hij of zij
zou werken in plaats van naar de kerk te gaan of bijvoorbeeld
vrijwilligerswerk wil doen, al dan niet uit gewetensnood, op die dag, of
iets anders spiritueels of gelukmakends wil ondernemen alleen of met anderen
enzovoort, gaat Bert en mij niet aan, mijns inziens.

Vriendelijke groet,

Fritz van Rikxoort
sociaal-LIBERAAL uit gewetensnood?