[zondag] Gelooft u?

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Mon Apr 17 11:45:30 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Fritz van Rikxoort schreef:
>Het voorstel van Bert, met alle respect, misschien wel ons beste kamerlid,
>om hier gepast met het, toevallig,  godsdienstige Trouw te variëren, zou
>echt des D66's zijn geweest, als het ALLE individuen zonder onderscheid des
>persoons het recht zou geven op een vrije dag naar eigen keuze per week.

Het grappige is dat het door Bert geponeerde idee dit juist garandeert. Er
zijn geen verschillen tussen de dagen van de week. Op iedere dag mag gewerkt
worden. Er is geen 'verbod' meer op op een dag van de week niet te mogen
werken (nl. de zondag). De zondag is echter voor een groep mensen wel een
religieuze rustdag en daar moet je mogelijkheden voor creeren. Omdat geen
enkele dag bijzonder is, kan het 'weekeinde' naar eigen believen gekozen
worden; je bent niet 'automatisch' de za en zo kwijt. Praktiserende
islamieten kunnen bijv. de vrijdag en zaterdag (of do en vr) nemen en dus op
zondag werken. What's the problem?
Dat de zondag genoemd wordt, is logisch omdat daar de grootste veranderingen
kunnen optreden. Maar het voorstel op zich maakt de weekindeling juist
religie-onafhankelijk. Het is een logische stap na het concluderen van het
bestaan van een multiculti-samenleving in een 24-uurs economie.

Overigens verwacht ik geen aardverschuivingen. Ik denk dat de meeste ouders
zich aan zullen passen aan hun schoolgaande kinderen. Zolang de lessen
klassikaal en 'door-de-week' gegeven worden, zullen de zater- en zondagen nog
steeds de meest verkozen vrije dagen zijn.

Terzijde:
We liggen nu lekker in de media-markt: vanmorgen hingen de stations weer vol
met de Metro-posters die kopten dat D66 iets met het vreemdelingenbeleid wil.
Als de fractie nu eens over een week of 2 met een idee komt over de
alternatieven voor het klassikaal lesgeven, met in het achterhoofd de
problemen van het studiehuis en het lerarentekort? Het is een nuttige
discussie en, indien radicaal, interessant genoeg voor de pers. En ik ben er
van overtuigd dat een radicale oplossing in dit geval de enige oplossing is.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.