rekeningrijden

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Mon Apr 17 00:25:25 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra schreef:

> De plannen van Tineke Netelenbos om rekeningrijden, vermomd
> als een spitsurenheffing, in te voeren, neemt steeds
> vastere vorm aan.

Ehm... rekeningrijden _is_ een spitsurenheffing en ook als zodanig
bedoeld, daar is volgens mij niets vermomds aan.

> Ik vraag me echter af, of:
>
> 1) deze heffing niet in strijd is met het artikel 29 van
> het EGverdrag, wat uitgaat van een volstrekt vrij vekeer
> van goederen, zonder enige maatregel of heffing van
> gelijke werking (art 25 van het Verdrag)?

Dat lijkt me niet. Vrij verkeer van goederen in het EG-verdrag gaat
bij mijn weten over verkeer van de ene lidstaat naar de andere. Wat je
binnen je eigen lidstaat oplegt aan beperkingen voor je lokale verkeer
(en daar gaat het hier toch om) moet je volgens mij helemaal zelf
weten. Stoplichten, kwartjes-van-Kok en tolwegen lijken me evenmin
strijdig met het EG-verdrag, tenzij ze alleen aan het grensverkeer
worden opgelegd. Zolang je daar niet specifiek tegen discrimineert,
lijkt alles me toegestaan.

> 2)de door haar toegezegde steunmaatregelen aan de
> lagere overheden en het bedrijfsleven niet op
> gespannen voet staan met artikel 87 van het
> EGverdrag: het verbod van steunmaatregelen?

Lijkt me ook van niet. "Steunmaatregelen" aan lagere overheden zijn
uiteraard toegestaan, die herverdeling van middelen is nou juist de
hele reden dat we een centrale overheid hebben. De maatregelen van
Netelenbos behelzen volgens mij verder geen steun aan specifieke
bedrijven of bedrijfstakken. Infrastruktuurverbeterende maatregelen
die de economische ontwikkeling in een gebied ten goede komen, mogen
naar mijn mening ook altijd genomen worden. Alweer, dat is nou juist
waarvoor we een overheid hebben.

> Eerdere voornemens van andere landen (Duitsland) voor
> tolheffingen op hun autobanen hebben het daarom toch
> ook niet gered?

Ik zou het niet weten. Er zijn landen (Oostenrijk, Zwitserland) die
een heffing hebben voor verkeer dat _door_ hun land heen rijdt. Ik kan
me indenken dat dat problemen geeft met het EG-verdrag (niet voor
Zwitserland, uiteraard).

Wat mij betreft: hoe meer beperkingen voor het verkeer, hoe beter.

> communautair,

Euroskeptisch als altijd,

Herman