Volkssoevereiniteit

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Fri Apr 14 14:00:27 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Emiel Stolp <stolp at signaal.nl> vond dat ik er weinig van bakte:
>In een diskussie is het altijd leuk als er enig verband is tussen de de
>argumenten en de conclusies. En dat ontbreekt nogal in deze diskussie.

 In de logica bestaat er verband tussen de premissen en de conclusie !
 Opmerkelijk genoeg is de geciteerde opmerking in strijd met de logica
 want uit 1 premisse (gesteld dat die er al staat) kan men geen conclu-
 sie (het ontbreken van ...) trekken.

 Maar goed, dit terzijde.
 Nu het materiele gedeelte.

>Anderen moeten er van opaan kunnen dat als de koning ergens een
>officiele uitspraak doet, daarmee ook het regeringsstandpunt wordt
>uitgedragen.

 Als de Koning(in) geen lid meer is van de regering, dan doet dat
 probleem zich voortaan niet meer voor.

 Ik eerder,
>Het is dus gewoon het zetten van het volgende stapje. Uiteindelijk
>zal het ooit wel tot een republiek komen maar daar gaat het op dit
>moment niet om. Nu gaat het er om dat onze staatsvorm mee-evolueert
>met de tijd.

 Emiel Stolp:
>Ook hier ontbreken de argumenten. Er staat hier niet meer dan dat
>de mode verandert en dat je daar aan mee moet doen.

 ?? De mode verandert juist NIET. Daar gaat het toch juist om ?

 Alles verandert (of men het daar allemaal mee eens is of het
 allemaal nog bij kan houden is wat anders) maar het instituut van
 het Koningschap zou onveranderlijk zijn. Dat is natuurlijk flauwe-
 kul.

 Emiel Stolp:
>Zeker in Nederland kan je zeggen dat we de republiek al hebben
>gehad en dat herinvoeren dus eerder regressie dan evolutie is.

 Of een herstel van de situatie van voor Napoleon. Zo lust ik er
 nog wel een...

 Ik, eerder:
>Overigens valt op dat de voorstanders van het huidige bestel dikwijls
>ook voorstander zijn van een verdere Europese eenwording. Ook dat lijkt
>een tegenstijdigheid. In een volwassen Europese Unie zal er immers
>geen plaats zijn voor een locale monarchie.

 Emiel Stolp:
>En waarom zouden er in een volwassen Europese Unie geen plaats zijn
>voor locale monarchie ?

 Een Europese regering en staatshoofd met lokaal nog ergens iets met
 een kroontje ? Hoe je ook over de monarchie als staatsvorm mag denken
 - een dergelijke vertoning is toch ondenkbaar ?

 Emiel Stolp:
>Je kan de zaak beter omkeren: zonder ruimte voor locale verschillen
>zal er nooit een Europese Unie komen.

 Er is nog hoop...

 Marc Fluks