Volkssoevereiniteit

constantijn dolmans dolmanscpim at HOTMAIL.COM
Wed Apr 12 09:45:53 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bo, Hein e.a.,

Bo schreef:

> [...]
>schade willen toebrengen.
>Ik ben het eens met diegenen die kritiek hebben. Hartgrondig zelfs. Maar in
>dit geval kan het niet meer.
>Laat lopen...... maak je geen zorgen........ er vloeit geen bloed uit.
>
>Iets heel anders is hoe we nu eigenlijk als D66-ers tegen radicale
>democratie aankijken. Misschien begint dat wel bij on ze eigen interne
>democratie. En daar ben ik (met blijkbaar vele anderen, in ieder geval op
>deze lijst) niet gelukkig mee. Als we met een beetje discussie al te horen
>krijgen dat we bij de verkeerde partij zitten ??? Constantijn, hoe haal je

Goede discussie brengt geen schade toe aan een partij, slechte wel. Ik weet
niet of je een beetje hebt gelezen wat Hein en Cathja anderen naar het hoofd
slingeren.
De vraag in mijn vorige mail is zeer legitiem: hoe valt een standpunt van 35
jaar over gekozen minister-president te rijmen met het niet inperken van de
macht van de Koning? Daarop hebben we nog geen antwoord gekregen. Nogmaals,
uitstekend als je lid bent van D66 en toch niet alle standpunten
onderschrijft, maar dan meteen de Graaf het stempel "Leider" opplakken,
partijleden intolerant en arrogant noemen als ze het dus niet met je eens
zijn. Dat is niet een beetje discussie. Dan ben je dus lid van de verkeerde
club. Een beetje discussie heb ik graag, ook als die scherp is. Bij deze.

>Maar misschien heb je wel gelijk. Ik hoor de laatste tijd vaker dat we voor
>echte radicale democratie een nieuwe partij nodig hebben.
>En voor alle duidelijkheid, en dat hoort écht bij de D66-waarden, radicale
>politiek houdt zich níet bezig met de uitbreiding van de macht van
>politici.

Bo, afgelopen congres kennelijk gemist. De discussie burger en bestuur ging
grotendeels over de uitbreiding van de macht van de BURGER. Dat is waar D66
voor staat.
Overigens, een congres waar ruim 700 leden aanwezig zijn geeft volgens mij
een betere indicatie van wat de leden van D66 vinden dan een discussielijst
van 163 man/vrouw. Iedereen mag op zo'n congres komen. Voor het indienen van
moties zijn slechts vijf handtekeningen vereist. Iedereen kan zijn
standpunten daar uitdragen en proberen het een formeel partijstandpunt te
maken. Er is geen enkele andere politieke partij die zoveel invloed geeft
aan haar leden. Daar moet je dan wel wat voor doen in plaats van alleen maar
emailtjes sturen. Zien we jullie allemaal volgend congres? (Zaterdag 18 en
zondag 19 november in Noordwijkerhout volgens mij). De penningmeester is
vast ook heel blij met een nog hogere opkomst daar.

Constantijn Dolmans