beperking of afschaffing?

Rob Nuijten disegno at XS4ALL.NL
Sun Apr 9 17:05:06 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste cafégenoten,

in mijn eerste email in dit politiek café zal ik mijn motivatie voor
deelname aan een d66 discussiegroep kenbaar maken en mezelf en mijn
ideeën een beetje voorstellen.

Aanleiding is: Het voorstel van d66 tot beperking van de macht van de monarch.
De reden is: Toen Willem Alexander geboren werd, kon ik mij niet
voorstellen ooit een oprechte aanleiding te zien deze persoon bij het
opgroeien, noch in volwassen status, het leven in een paleis, een
miljoeneninkomen en lidmaatschap van de regering toe te bedelen, enkel
en alleen omdat deze status door erving wordt verworven. Ik zag een baby
en dacht: tegen de tijd dat hij koning zou worden is Nederland allang
geen monarchie meer. Maar Nederland bleef wat het was!
Door andere bezigheden te verkiezen, heb ik echter ook geen enkele
bijdrage geleverd om nederland op wettige te helpen veranderen in een republiek.

Doet d66 dat echter wel? D66 stelt "beperking van de macht van de
monarch" voor.
"Goedkoop scoren van d66", beaamde Jorritsma gisteren nog op de
televisie, "geen tijd aan verkwisten". Zelden een zo zwak tegen-argument gehoord!

Ik maak echter uit nog niets op dat d66 een republiek voorstaat.
Beperking van de macht is niet afschaffing van de macht.
Omdat dit het internetcafe van d66 is, wil ik de diskussie over elk
onderwerp liefst beperken tot waar het gerelateerd blijft aan het
programma van d66, ofwel een mogelijk programma van d66.

Vragen van ondergetekende politiek onervarene zijn daarom:

1. Is het soms zo, dat een in het openbaar uitsproken wens, van d66, tot
toekomstige afschaffing van de monarchie, tegen de wet is?

2. Is het soms zo, dat een in het openbaar uitsproken wens, van d66, tot
toekomstige afschaffing van de monarchie, regeringsdeelname van d66 bij
wet onmogelijk maakt?

3. Welke/wiens belangen zouden geschaadt worden wanneer d66 zou
verkondigen dat zij de monarchie uiteindelijk wil afschaffen?

Rob Nuijten
zwemdiploma A en B
illustrator te
Amsterdam