gebrek aan democratie (was:: koningin)

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Sat Apr 8 11:11:40 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 03:28 08-04-2000 Saturday , Tjerk Jouwstra wrote:

>Hein merkt het navolgende op:

>Ik begrijp dat niet goed. In een democratie wordt de wetgever, het orgaan
>wat ons lasten kan opleggen, gekozen door de bevolking.

Dat klopt, maar in het wetgevingsproces zitten advies-momenten ingebakken
die uitgevoerd worden door door niet democratische instanties. Zoals de
Raad van State. Maar ook andere maatschappelijke organisaties die niet door
de voltallige bevolking zijn gekozen: werkgeversorganisaties, vakbonden
etc. Ook zo heeft ook de koning  soms een adviserende rol. Het laatste
woord ligt echter altijd bij de Staten Generaal. En die is democratisch tot
stand gekomen (hoewel je bij de Eerste Kamer een kritische kanttekening kan
maken, als het op democratie aankomt).

>Bij ons schiet de politiek onmiddellijk in een spagaat, als het
>Koningshuis aan de orde komt.

Valt wel mee, meen ik. Het gaat echter wel om de kern van ons systeem: een
constitutionele monarchie.  Je tornt dus aan aan de constitutie van ons
land, en het is logisch dat mensen daarop serieus reageren.

>De ministers zijn verantwoordelijk, voor datgene wat iemand doet of juist
>niet doet, die daartoe niet gekozen is.

Ja, dat is het mooie. De oude Willem II kon nog doen en laten wat hij
wilde, kon regeren als een potentaat. Sinds Thorbecke kan de Koning dat
niet meer: hij is onschendbaar: Zijn daden moeten door de minister worden
verantwoord. Zolang ministers naar de pijpen dansen van Beatrix is dat
eerder die ministers dan Beatrix voor den voeten te werpen....

>  ...Bernard mag allerlei strafrechtelijke voorschriften overtreden, maar
> er niet voor gestrafd worden.

Hij is gestraft: moest zijn uniformpje uittrekken.

>Als een staatssecretaris dan maar daarvoor wil aftreden (de minister is
>tenslotte verantwoordelijk), dan moet Joop den Uyl daar nog uren overpraten.

Kan je het koningshuis niet kwalijk nemen: den Uyl had er kennelijk moeite
mee. Die verantwoordelijkheid ligt bij hém.

>  Als Koning Boudewijn een wet niet zit zitten, en dus niet wil
> ondertekenen, zodat het naar bestaand staatsrecht ook nooit een wet kan
> worden, treedt hij een dag af.

Dat was een elegante oplossing.

>  Ik denk, dat ik dit rijtje met bestuurlijke en wetgevende
> verantwoordelijkheid van een niet gekozen orgaan nog een heel eind kan
> uitbreiden, maar ik ben bang dat Hein met zijn opmerking toch in de
> klassieke val dreigt te vallen: ik ben niet tegen de monarchie op zich,
> het gaat mij niet om Beatrix, of Willem Alexander (of diens schoonvader,
> ook zo iets moois, zoals de politiek er nu al mee omgaat), maar om een
> herpositionering van de positie van ons staatshoofd in de huidige
> samenleving, aan de hand van onze principes.

Kijk dan ook naar de vakbonden, en vooral: de macht van kleine
partij-elites, zoals die in D66 o.a. operereren. Niet gekozen door de
bevolking, maar met grotre invloed op de wetgeving en het landsbestuur.
Kijk ook naar de vakbonden, de werkgevers, de lobbyisten, de
maatschappelijke organisaties als WNF en Natuurmonumenten: grote invloed,
niet gekozen. En kijk ook naar de kranten en de televisie: grote invloed,
niet gekozen. En naar de adviseurs van Berenschot en McKinsey: giga
invloed, geen enkele democratische legitimatie. D66 stikt van
organisatie-adviseurs: laat Thom  de Graag daar eens een boekje over op0en
doen. En tenslotte: de toppen van de ministeries: secretariseen Generaals,
topambtenaren, Hoofdifficieren van Jutitie (type Docters van Leeuwen en
Steenwijk): ongecontroleerde invloed op het landsveleid, geen enkele
democratische onderbouwing.

Als je de monarchie wil pakken op gebrek aan democratie: oké. Maar pak dan
ook dat hele schemerige ongecontroleerde machtskliekje aan in de diverse
toppen van bedrijfsleven, journalistiek, ministeries, maatschappelijke
organisaties en zbo's, please. Anders is de verontwaardiging verdacht
selectief.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl