Re Kosovo en democratisch geleide schone interventies

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Apr 3 18:01:33 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Emiel,

Op zich zijn je opmerkingen juist. Skepsis vergemakkelijkt ook het
overzicht. Wat ik interessant vind zijn de rechtvaardigingen vanuit een
bepaalde theorie. In Vietnam hanteerden de Amerikanen de
domino-steen-theorie (roll back): als je de communisten een vinger geeft,
nemen ze de hele hand. In Midden-Amerika hanteren ze de aloude Monroeleer,
althans de variatie van de Good Neighbor. Geen gerotzooi in onze achtertuin.
Onze houding t.a.v. de Palestijnen wordt gedicteerd door iets dualistisch:
schaamte over de holocaust naast mensenrechten. Als ik de recente verhalen
over de interbellum-schrijver Menno Ter Braak lees, denk ik zelfs dat dit
dualisme gelijk staat aan zonder meer 'toestaan' van holocaust. Die
mensenrechten lijken meer een excuus achteraf.

Ten aanzien van Joegoslavie heb ik eigenlijk nog geen generieke
rechtvaardiging getroffen in de media. Zou het de meest diffuse geopolitieke
reden zijn die er is: nabijheid? Rust bij de buren? Maar misschien heb ik
wat talking heads op tv gemist.

Is er wat betreft voormalig Joegoslavie eigenlijk wel een aanname die onze
publieke aandacht, onze nieuwswaarde, probeert te verklaren?

Henk Vreekamp, Utrecht
----------------------

At 09:51 3-04-00 +0200, you wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Unclassified

>Prachtig hoor die OVSE rapporten, maar als de Turkse legerleiding weer vol
trots bekend maakt een paar
>honderd Koerden gedood te hebben spreekt niemand hier over
massaslachtingen. In Israel worden
>jaarlijks zeker 100 palestijnen door het Israelische leger vermoord en er
worden er nog veel meer uit
>hun huizen gejaagd. Toch hoor ik hier niemand over massaslachtingen en
etnische zuiveringen. In
>diverse Zuid-Amerikaanse landen zijn er jarenlange opstanden en
burgeroorlogen. Onder de noemer van
>drugsbestrijding vechten daar VS-militairen als adviseurs in mee. Nederland
is daar ook
>verantwoordelijk voor omdat we de VS luchtmacht miltaire basis op de
Antillen mag gebruiken. Bij die
> [...]
>de NAVO begonnen oorlog dan is duidelijk dat de verhouding tussen oorzaak
en gevolg, tussen doelen en
>middelen volkomen zoek is. In de Vietnam oorlog schijnt een Amerikaanse
legervoorlichter ooit gezegd
>te hebben dat men een bepaald dorp wel moest vernietigen om het te kunnen
redden. Dat is er hier dus
>ook aan de hand.
>
>En die 400.000 vluchtelingen uit Kosovo voor de NAVO aanval begon, tel daar
nu eens de 300.000
>vluchtelingen ten gevolge van de NAVO oorlog bij op en je komt op 700.000.
Maar woonden er wel zoveel
>mensen in Kosovo ? Of zou de auteur van dat rapport de Joegoslavische
gastarbeiders die al tientallen
>jaren in West-Europa werkten en de vluchtelingen uit Bosnie ook maar even
als Kosovaren hebben geteld
>om zo de NAVO politiek te kunnen rechtvaardigen ?
>

>Emiel Stolp

(D66 at nic.surfnet.nl).
tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66