AW: Algemene beschouwingen: boerenstand

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Mon Sep 27 17:30:32 CEST 1999

Onderwerp: Re: [AW: Algemene beschouwingen]
Datum: maandag 27 september 1999 15:24

<C.Houbraken at hilversum.nl> "Chido Houbraken" wrote (n.a.v. Vreekamp):

>Daar ben ik het dus zeer mee eens - en de TK-fractie ook. Vandaar dat wij
>vorige week met succes hebben gepleit voor de introductie van een structurele
>fiscale subsidie aan biologische boeren, in de vorm van een
>duurzame-ondernemersaftrek. Waardoor zij goedkoper kunnen produceren, resp.
>eerder winstgevend produceren, de prijzen van de biologische produkten omlaag
>kunnen, waardoor ze voor meer consumenten bereikbaar zijn.

Zolang dit het karakter heeft van een 'starterssubsidie' (dus voor een bepaalde periode) zeg ik: hardstikke goed!

>Daarnaast heeft overigens LaurensJan Brinkhorst in de begroting voor 2000 het
>budget voor de zgn. 'omschakelsubsidies' verhoogd, zodat er ook meer boeren
>daarop een beroep kunnen doen. Vorig jaar was het subsidiebedrag na 1
>intekendag op, als gevolg waarvan enkele honderden boeren die graag willen
>omschakelen er niet van konden profiteren; dat kan nu dus alsnog.

Prima!

Een ding, nog. Behalve het stimuleren van het eco-boeren, zou je ook het milieubelastende gedeelte van het gewone boeren nog verder moeten ontmoedigen door die verkapte subsidies op kunstmest en bestrijdingsmiddelen de nek om te draaien. Dat heeft gegarandeerd ook een duurzaam effect. Voor mijn part stel je dat geld weer beschikbaar voor de subsidie van ecologisch verantwoorde bestrijdingsmiddelen. Wat dacht je van f. 0,25 subsidie per sluipwesp?  ;-)

>Groeten,

>Bert Bakker.

Groet,

Chido Houbraken