algemene beschouwingen - resultaten

Wim Rampen wim_rampen at PLANET.NL
Sat Sep 25 16:19:04 CEST 1999

> Ben nog steeds ongelukking met de verhoging van de KB; is mi overbodig.
>
> Theo

Beste Theo en anderen,

Ik sluit mij aan bij de gedachte dat verhoging van de kinderbijslag niet de
meest elegante oplossing is. Indien men van mening is dat er verhoging moet
zijn van de koopkracht voor gezinnen met kinderen, dan valt daar via het
belastingstelsel een prima oplossing voor te bedenken. (overigens weet ik
niet zeker of dit in de herziening van 2001 is meegenomen..)

Voor wat betreft kinderbijslag in zijn algemeenheid heb ik nooit echt
begrepen waarom er een toeslag moet zijn voor het op de wereld zetten van
kinderen. Men kiest ervoor om kinderen te nemen, waarom kan men er dan niet
zelf voor betalen? De overheid zou beter meer geld in onderwijs kunnen
steken, of een diepere handreiking in de studiebeurs kunnen doen, waar het
kinderen/studenten van minder rijke ouders betreft. Mijns inziens is het
geven van kinderbijslag aan ouders die meer dan tweemaal modaal verdienen
niet echt noodzakelijk.( Overigens is deze grens vrij arbitrair..het
principe gaat even voorop).Door daar steun te geven aan de opleiding van
jongeren, waar ook in de toekomst opbrengsten voor de maatschappij tegenover
staan, komt het geld terecht daar waar het nodig is, in plaats van bij
eenieder die kinderen wil/heeft.

Wim Rampen