Opvoeden, kunde of kunst?

Atilla Arda a.arda at CABLE.A2000.NL
Fri Sep 24 15:49:20 CEST 1999

Guido Koppes schreef:

> Ik vindt het een slecht idee het te laten voor wat het is, want
> ik vind dat veel 'opvoeders' eerst maar eens een stevige cursus
> moeten doen voordat ze 'het' mogen en kinderen krijgen.
(...)
> Veel ouders in spe zijn gewoon niet klaar voor het opvoeden van
> een of meerdere kinderen. De ouders in spe hebben zelf mentale
> problemen, kunnen niet goed zorgen voor zichzelf, laat dus maar
> staan voor kinderen die volstrekt afhankelijk zijn.

We zijn dus echt begonnen met het rijden op de weg die Kok is
ingeslagen. Maar ik moet zeggen dat er wel iets in zit, want:

> Als ze (kinderen, AA) al toekomen aan
> verwerken, want vaak vervallen ze in werkloosheid,
> criminaliteit, slechte relaties en, wederom,
> kindermishandeling........ Dan is het slachtoffer ineens een
> dader geworden.
(...)
> En wellicht is het een grote hulp
> naar het oplossen van veel leed dat, volstrekt onterrecht, aan
> kinderen wordt aangedaan door ondeskundige en incapabele amateur
> opvoeders.

Er zijn dus twee vragen. Gaat de vrijheid van individuo's om kinderen te
krijgen zover dat
1. toekomstige individuen (lees kinderen) daardoor schade kunnen
ondervinden, en
2. de gemeenschap de lasten daarvan moet dragen?

Weet iemand trouwens welke eisen worden gesteld aan adoptieouders? Die
moeten geloof ik wel aan een paar eisen voldoen voordat ze kinderen
mogen adopteren?

Mvg,

Atilla Arda             D66-fractie Gemeenteraad Amsterdam
http://welcome.to/arda  http://www.d66amsterdam.com