AW: D66 en macht (was: keizers en...)

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Sep 23 16:22:48 CEST 1999

At 17:45 23-09-1999 Thursday , Chido Houbraken wrote:

>Wat wil D66 nu: veel invloed om de macht wat te kunnen sturen (en onze
>idealen hooghouden) of de macht en het risico lopen gecorrumpeerd te raken ?
>Als rechtgeaard D66-er zeg ik dan: dat hangt af van de situatie.

Metafysica van een partij. D66 is opgericht vanuit oprechte en door velen
gedeelde bezieling, een verlangen naar democratie, een tegenzin tegen
regentendom, een verlangen naar bestuurlijke helderheid, een tegenzin tegen
ongrijpbare machthebbers en duistere machtsspelletjes. Dat die bezieling en
dat verlangen de naam D66 hebben gekregen en de vorm van een politieke
partij is niet zo wezenlijk, dat is eerder een toeval. Kern is dat de
bezieling vorm, lichaam  heeft gekregen en daarmee invloed heeft
uitgeoefend.  Na jaren  hebben de naam en de vorm, het lichaam dus,  zich
echter losgemaakt van de bezieling. Of andersom: heeft de bezieling het
lichaam verlaten. Door langzaam uit het lichaam weg te sterven. Droge
materie blijft over. Dit heet dood. Dit is een stervensproces: lichaam en
ziel verlaten elkaar.  Het lichaam probeert echter te overleven, altijd,
dat is zijn natuur. Mechanisch, zonder ziel, probeert het lichaam zo lang
mogelijk iets van leven te behouden. De ziel zoekt echter nieuwe vormen en
lichamen. Zij wordt `freischwebend'. Het is herfst geworden, ik merk het
aan mijn stemmingen...(grapje).

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl