Troonrede

Wed Sep 22 02:19:13 CEST 1999

Vincent toch,

Ik ben bang dat niet iedereen je stem erbij kan horen en je grijns erbij kan
zien en je sarcasme begrijpt. Omdat ik je ken en zelf ook vaak sarcastisch
ben denk ik dat wel te doen. Maar misschien vergis ik me wel en ben ik
geheel onnodig paternalistisch.

Zie desgewenst mijn inhoudelijke reactie hieronder.

Fritz van Rikxoort

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: vincent <vincentn at xs4all.nl>
Aan: D66 discussie <d66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: dinsdag 21 september 1999 22:41
Onderwerp: Troonrede

>Uit de troonrede / begroting:
>
>1. Er dienen zo min mogelijk asielzoekers in Nederland te worden
>opgenomen. Zij die zijn afgewezen dienen zo spoedig mogelijk te creperen
>/ doodgemarteld te worden in eigen land.

De eerste zin is wel een erg ruwe samenvatting van de Mijne-Herenrede ter
zake. De kwalijke bedoelingen van de Koning die je achter de voorgestelde
versnelling van procedures ziet staan er niet in. Laten we van de oprechte
bedoelingen van Onze Heren uitgaan, maar de voorstellen wel zeer kritisch
bekijken.

De waarheid van de tweede zin is afhankelijk van de vraag of een afwijzing
onjuist is. Dat zal soms zo zijn, en dan onvergeeflijk als niet de uiterste
zorgvuldigheid betracht is bij de beoordeling, maar toch niet altijd?

>2. Ter compensatie voor de gederfde arbeidskracht, wordt de
>mensenfokkerij in Nederland extra gesubsidieerd middels verhoging van de
>kinderbijslag.

Volgens mij worden er in veel bovenmodale gezinnen onder andere steeds
grotere en duurdere en tweede auto's van gekocht en scherpe paraplu's heb ik
uit de kinderbijslagdiscussie begrepen.