Sleutelcongres

Michiel Scheffer mrscheffer at WXS.NL
Tue Sep 21 22:20:40 CEST 1999

Beste Arjan, Initiatiefnemers en Cafegangers,

Als ik mijn mening ventileer staat dat garant voor platitudes,
academisch gezwets en andere regentesk gebral. Nee, zeg laat mij ook
eens boos worden, dan mag ik nog eens aftreden. Dan ga ik ook gezellig
achterin de zaal zitten. Heb ik jarenlang gedaan, van 1982 tot 1994, en
het is nog steeds wennen voorin. Achterin is het veel leuker, je kunt er
onverbloemd cynisch zijn en de bar is minder ver. Nee serieus, jongens
en meisjes, ik mag nog wel jong zijn maar lid geworden op mijn 18de
verjaardag en loop dus al een tijdje mee (sinds 1982). Van 17 zetels
terug naar zes, die tijd.

Ik zou even wat recepten op een rij willen zitten, zonder volledig te
willen zijn. In de eerste plaats zullen we inderdaad nieuwe problemen en
uitdagingen (Tom Kok) moeten opsporen en oplossingen aandragen. Maar we
moeten ook niet de problemen van vandaag over het hoofd zien: ook de
wachtlijsten in de zorg gaan ons aan. De politiek dat is oplossingen
aandragen van de problemen van alle dag. De politiek is aansluiten bij
wat leeft: de werkplek, de woonomgeving, de school, het ziekenhuis, de
straat 's nachts, het belastingformulier, de bekeuring. We hebben daar
wel een visie op de mens. Ik herhaal: het D66 gaat uit van een burger
die weet en die weet wat hij wil (sorry voor Leo Stoter). Maar dat
betekent ook dat we geloofwaardige oplossingen moeten aandragen. dus
geen symboolpolitiek en ook durven in te zien dat de oplossingen zelf
weer problemen oproepen, maar dat neveneffecten nooit een volodende
reden zijn om de oplossing af te wijzen, als deze oplossingen echt op
maat van de problemen zijn.

Het gaat ook om doordenken: namelijk getrouw zijn aan onze neginselen en
ze ook consequent uitwerken. als we democraten zijn, als we radicaal,
revolutionnair en ook romantisch zijn en tenslotte ook sociaal liberaal
zijn dan moet dat voor de burger herkenbaar zijn. De vogel herken je aan
zijn veren. Dus dan ook geen bettuteling, maar ook geen vrijblijvende
oproepen tot mentaliteitsveranderingen. Als je gedrag (van overheden)
wilt veranderen dan moet je ook hun structuur veranderen. Als je
mobiliteit wilt beperken dan moet je met geloofwaardige ingrepen komen,
als je de wachtlijsten in de zorg wilt bestrijden creeer je geen tweede
loket maar dan licht je het gehele stelsel door. Radicaal betekent
problemen bij de wortels aanpakken.

Dit zijn enkele platitudes. Ik geef u meteen aan wat de PC aan gaat
pakken dit najaar:

- * Rondgang door regio's en afdelingen over Burger en Bestuur (vanaf
heden)

- * Sociaal Liberale perspectieven (start gegeven eind mei) essay te
verkrijgen bij SWB en bij mailpc at d66.nl

- * Electorale positioneringsdiscussie in de PC (Oktober 1999)

- Project Democratische visie op de Internationale Ontwikkeling en
veiligheid (voorjaarscongres 2000 stuk naar referenten begin november).

- Project Sociaal Liberale Visie op Inkomen. Projectgroep start oktober

- Project Sociaal Liberale Visie op Zorg en Zekerheid (t.b.v. congres
najaar 2000

Als u in van deze of andere projecten wilt bijdragen met ideeen of
commentaar dan kunt u zich als referent aanmelden bij mailpc at d66.nl
Bij de PC zijn diverse stukken (electronisch) te verkrijgen bij deze
onderwerpen staat hierboven een sterretje.

Tot zover en met Vriendelijke Groet,

Michiel Scheffer