reactie op het stuk over de mono-rail

Bas van Gils B.vanGils at KUB.NL
Tue Sep 21 11:11:11 CEST 1999

On Tue, 21 Sep 1999, Theo Veltman wrote:

* Sydney heeft al tientallen jaren een momnorail. Ooit bedoel dom te worden
* uitgebreid; thans erg kostbaar. Heb dit niet onderzocht; heb vernomen dat de
* gemeente er elk jaar geld bij moet stoppen. Dat was 12 jaar geleden al zo en
* ik heb begrepen dat dat nu nog zo is, ondanks dat de lijn nu rond is en
* langs de goede plekken van Sydney loopt.
* Het staat overigens wel ontzettend goed en het reist ook leuk en comfortabel
* in zo'n monorail, zij het dat die rails zo lelijk zijn........ en de trappen
* lang.......
* Is daar al rekening mee gehouden? Wat is de toegevoegde waarde voor Tilburg
* van een monorail boven een bus of tram of id??

Tilburg wil graag te boek staan als "moderne industriestad". In die zin
past zo'n monorail natuurlijk wel bij het gewenst imago. Er zijn echter
inderdaad een hoop aspecten waar je rekening mee moet houden.

Het idee van de monorail werd bedacht om stukken van Tilburg (voor
ingewijden: o.a. de Reeshof) beter bereikbaar te maken. Zo'n monorail
werkt dan natuurlijk prima. De monorail heeft weinig tot geen last van het
normale verkeer dus de wegen worden niet extra belast door deze aanvulling
op de bestaande infrastructuur.

Twee andere punten die je aan stipt zijn de lelijke rails en de lange
trappen. Daar wil ik ook nog wel even op in gaan.  Eerst maar even de
trappen. Ik ben er van overtuigd dat het best mogelijk moet zijn om
architectonisch iets leuks te verzinnen waardoor de trappenhuizen
(natuurlijk ook voorzien van lift en andere noodzakelijkheden) er helemaal
niet lelijk uit hoeven te zien. Door nog eens goed na te denken kan je die
dingen misschien zelfs wel multifunctioneel maken. Het moet niet zo
moeilijk zijn om (als we even niet naar centjes kijken) het laatste nieuws
te laten verschijnen in de lift naar boven oid. Verschillende dingen zijn
mogelijk, maar daar moeten we nog maar eens over nadenken. De rails kan je
ook wel artistiek versieren ;) Het lijkt me erg leuk om bijvoorbeeld
bloembakken op te hangen aan de rails. Als je dan door Tilburg loopt heb
je altijd bloemen boven je hoofd ;) lijkt me erg schattig.

Tot slot het kosten-aspect. Ik denk dat je een (groot) deel van de
financiering van dat ding wel uit sponsorgelden kan halen. Als er elke 10
minuten (ik noem maar wat) een mooi voortuig boven tilburg heen en weer
schiet met een reclame-boodschap van mijn bedrijf daar op, dan zou ik daar
best gelukkig van worden ...

OK, er zijn een hoop nadelen verbonden aan zo'n monorail. Ik heb er al
enkele genoemd in een eerdere posting. Een vraag waar ik nog wel mee in
mijn maag zit is de volgende: hoe zit het met de milieubelasting van (1)
het aanleggen van een monorail en (2) het laten rijden (?) van een
monorail...

m.vr.gr.

Bas van Gils

--
Bas van Gils (b.vangils at kub.nl)    http://stuwww.kub.nl/people/b.vangils
tel# +31-6-24614919 (also SMS)     fax# +49-89-66617-61693

The author of this E-mail requests that you regard this as a private message.
Please do NOT distribute it! Thank you very much in advance...