Kinderen krijgen; kosten/baten analyse

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Tue Sep 21 00:45:28 CEST 1999

Hallo,

ik ben een kinderloze vader. Graag had ik kinderen gehad omdat kinderen niet
alleen veel geld kosten, maar zo verschrikkelijk veel 'opbrengen' in termen
van leren over jezelf, ervaring, dingen ineens uit een heel ander
perspectief (moeten) zien dan je gewend bent. Hoe wij dat weten? Andermans
kinderen zijn een groot voorbeeld.

De discussie over kinderen is mi zinloos indien gevoerd vanuit een
profijtbeginsel ja/neen. Je kiest er voor, al dan niet bewust. Om
uiteenlopende redenen en daar zal vast ook al wel veel onderzoek naar zijn
gedaan dat we goed kunnen analyseren.........

Dat mensen met kinderen zich soms onhebbelijk kunnen gedragen omdat ze
vanuit hun eprspectief redeneren en een ander niet kennen; iheb ik ook
ervaren. Evenals overigens dat mensen zonder kinderen zich onhebbelijk
gedragen omdat ze kennelijk te weinig inlevingsvermnogen (willen) hebben of
tonenen in anderen. Er is kortom een kleiner onderscheid dan wij wel eens
willen denken, denk ik. We hecten gewoon allemaal het meeste aan onze eigen
situatie.

Tav kinderbijslag moeten we afstand nemen. De KB is een achterhaald begrip.
Voor bovenmodale gezinnen overbodig; voor benedenmodale gezinnen te weinig
(vaak).
Indien we onze uitgangsputnen serieus nemen (sociaal-liberaal) ligt het voor
de hand om een aanpak te kiezen waarbinnen de KB als instrument wordt
omgezet naar een instrument om de ontplooiing van kinderen van gezinnen met
benedenmodale inkomens te stimuleren. Ik vraag me af hoebeel gezinnen met
bovenm,odale inkomens daar tegen zijn. Een NIPO-enquete (060999) geeft aan
dat ca 75% van NLse populatie voor afschaffing van KB is en ca 2/3-e voor
het egrbuik van de gelden om gezinnen met lagere inkomens te steunen. Er zou
dus wel eens maatschappelijk draagvlak kunnen zijn voor een dergelijk
voorstel.

Hetgeen overigens onverlet laat dat parapuies naar mijn mening nuttige
instrumenten zijn voor bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

groet,

Theo