Uitwerking belastingplannen voor het midden- en kleinbedrijf

henk vreekamp vreekamp at POBOX.UU.NL
Thu Sep 16 00:39:42 CEST 1999

Beste Henk,

In de gauwigheid begrijp ik niet direct het doel van deze discussie met Mimy
Sluiter. Laat ik een enkel inhoudelijk punt plaatsen - uiteindelijk schreef
ik ooit het eerste freelanceboek voor het communicatievak.

1. Is de bv een veel misbruikte rechtsvorm? Dat is wel erg bot. Hangt af van
het aantal aandeelhouders, de omzet en vooral ook de te verrichten
investeringen. In veel gevallen, bij twee of meer aandeelhouders, is het
een goede manier om je familie een beetje te vrijwaren van risico.

2. Aansprakelijkheidsrisico bij eenmanszaak niet groot? Nou, dat is het
juist in toenemende mate wel! Het claimgedrag verandert. Ik weet niet welke
beroepen je in gedachte hebt, maar denk eens aan het groeiend leger van
zelfstandige onderhoudsmonteurs en bouwvakkers (de zzp's).

3. Sjoemelen met scheiding zakelijk-prive? Ik weet niet onder welke
inspectie je valt. Maar over het algemeen is die heel kien op dit punt,
gedragen commiezen zich tegenover kleine zaken als ouderwetse bureaucraten.
Ze worden er qua persoonlijkheid ook op geselecteerd lijkt het wel, net als
bijv. de parkeerpolitie. Over zeuren gesproken.

Henk Vreekamp, Utrecht