Elektronisch stemmen (2)

Herman Beun HermanB at BIGFOOT.COM
Tue Sep 7 12:59:50 CEST 1999

On 7 Sep 99, at 11:41, ad.h.huikeshoven at nl.arthurandersen.com wrote:

> Borda-telsysteem? In de FAQ bij deze lijst kom ik geen uitleg tegen van het
> Borda-telsysteem waar Herman naar verwijst. Wat is het en waarom is het zo
> slecht?

Zie http://www.euronet.nl/~in000622/eos.html voor iets meer uitleg.

De zwakke punten van het Borda-systeem (het interne
kiessysteem van D66 dat o.a. gebruikt wordt voor de samenstelling
van de TK-kandidatenlijst) zitten hem in de manier waarop de
voorkeurslijstjes van de kiezers worden omgezet in een einduitslag.

Je kunt de nadelen onderverdelen in wiskundige en praktische
nadelen:

Wiskundig gezien is een nadeel dat tellen volgens Borda geen
evenredige vertegenwoordiging oplevert, maar een overrepresentatie
van kandidaten met brede steun. Voorkeuren die wat minder
gemeengoed zijn en kandidaten die nog niet bekend zijn bij de
grote massa worden daardoor onder- of niet-vertegenwoordigd. Als
resultaat van het telsysteem, niet als resultaat van de
kiezersvoorkeur, raken kandidaten met een bekende naam en een
vlak profiel oververtegenwoordigd. Bovendien zijn uitslagen sterk
afhankelijk van de toevallige keuze van parameters, zoals het
aantal kandidaten dat maximaal op een stembiljet mag worden
ingevuld.

Praktisch gezien is een nadeel dat het voor individuele kiezers niet
lonend is om het stembiljet "eerlijk", d.w.z. met de kandidaten op
volgorde van de eigen voorkeur, in te vullen. De eigen stem wordt
veel effectiever als men de eigen voorkeurskandidaten op het lijstje
van elkaar scheidt met namen van kandidaten die "kansloos" zijn.
Dit is het zgn. "strategisch stemmen". Dat betekent in feite dat
kiezers bij het invullen moeten anticiperen op wat de uitslag van de
verkiezing zal zijn. In feite meet je dan niet meer de
kiezersvoorkeur, maar de bij individuele kiezers levende
_verwachting_ van de kiezersvoorkeur. En nee, het valt de kiezers
niet te verwijten dat zij hier gebruik van maken, een goed
telsysteem hoort gewoon die mogelijkheid (of noodzakelijkheid,
afhankelijk van hoe je er tegenaan kijkt) van strategisch stemmen
niet te hebben.

Opschudding heeft daarom vorig jaar voorgesteld om voor interne
verkiezingen een telsysteem in te voeren dat al deze nadelen niet
heeft, EOS (zie bovenstaande link). Op het komende
najaarscongres wordt daar over gestemd.

Herman Beun              Arnhem, Gelderland, Nederland, EU
HermanB at bigfoot.com       http://www.bigfoot.com/~HermanB/