Tweedeling gezondheidszorg

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Thu Sep 2 00:56:50 CEST 1999

At 18:28 31-8-99 +0200, cathja maas wrote:

>Wat jammer he dat de rest zich er niet in mengt.

Ja hoor eens, als jullie steeds heen en weer blijven tiktakken; ik heb de
pc niet de hele dag aanstaan.
Maar bij deze dan:
Ik ben het eens met de win-win benadering. Als we op deze manier extra geld
in de volksgezondheid krijgen waarbij er niemand op achteruit gaat en
anderen er op vooruitgaan gaan we er dus met ons allen op vooruit; niet
allemaal, maar wel gezamenlijk.
En we moeten eerlijk zijn, kabinet en tweede kamer hebben dit proces
misschien niet veroorzaakt, maar wel versneld door de afschaffing van de
ziektewet, waarbij een grote kostenpost op het bordje van werkgevers en
werknemers is gelegd; hoe kunnen we dan verbaasd of verontwaardigd zijn als
zij proberen die kostenpost te beperken door te investeren in zorg; we
willen toch meer geld voor zorg? maar niet uit de private sector ?
Ik vind het een logische ontwikkeling, en ik ben niet zo gevoelig voor
verschillen, want die zijn er op alle fronten.

Wat wel vreemd en onlogisch in dit voorstel is, en dat ben ik met Cathja
eens, is dat er een verschil wordt gemaakt tussen een rugblessure opgelopen
op het werk en een zelfde blessure opgelopen op het voetbalveld. Ik denk
dat het aantal arbeidsblessures op maandagochtend hierdoor aanmerkelijk zal
toenemen.
En wie gaat bepalen of RSI-klachten door een uit de hand gelopen hobby of
de werksituatie zijn veroorzaakt ?
Gewoon geen verschil maken, is veel duidelijker voor iedereen. En die
bureaucratische regionale commissies die zouden moeten bepalen wat dan wel
en wat dan niet mag zijn dan ook overbodig;

Verderop koppelt Cathja deze discussie aan de vraag lastenverlichting of
extra investeringen in zorg e.d. . Ik geloof niet dat je dat op die manier
kunt koppelen. Wat mij betreft mag die lastenverlichting wel wat minder,
althans voor 2x modaal en hoger (voor er hiertegen protesten komen; dat
geldt dan ook voor mezelf), maar om iedereen veel sneller weer uit de
zorgcircuits te hebben is veel meer geld nodig dan er nu in die discussie
omgaat. En dan kan je , vind ik, beter een aantal mensen substantieel
helpen, dan alle mensen zo weinig dat het eigenlijk niets voorstelt.

Robert Jan Jonker

Die zitten volgens mij