lerarenbinding

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Thu Oct 28 10:35:09 CEST 1999

Atilla Arda schreef:
[knip]
>Ik stel voor dat PABO'ers verplicht worden een
>aantal jaren als leraar te werken
[knip]
>Daar moet uiteraard iets tegenover staan.
[knip]
>PABO'ers moeten kunnen kiezen voor:
>1. lagere of geen collegegeld, en/of
>2. lagere of geen rente op studieschuld, en/of
>3. gedeeltelijke of gehele kwijtschelding studieschuld, en/of
>4. voorrang op de huizen-, zorg- en welzijnsmarkt.

>Hoe meer ze willen, hoe langer ze leraar moeten zijn.

Ja, goed idee.
Geld als motivatie om leraar te worden. Krijgen we weer zo'n ongemotiveerd
zootje docenten, dat onmiddelijk vertrokken is na de verplichte termijn of
een goede baan krijgen, waarbij de studieschuld niet zo belangrijk meer is.
En ondertussen wel met voorrang die woning gekregen en die interessante
ziektekostenverzekering afgesloten.
Liever zie ik het vak van leraar inhoudelijk interessanter worden en,
belangrijker, niet iedere 2 a 3 jaar een onderwijs'vernieuwing', waardoor je
na een paar jaar ongemotiveerd en overspannen thuis zit. En secundaire
arbeidsvoorwaarden moet je meer zoeken in extra opleidingsmogelijkheden,
detachering voor een (paar) jaar buiten het onderwijs en 'sabattical years'
e.d. Dat zou het imago behoorlijk verbeteren, wat weer een stimulans kan zijn
om leraar te worden.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht mag niet, geheel of gedeeltelijk, verspreid en/of geciteerd
worden zonder voorafgaande toestemming van de opsteller.