Ouderenadviseur van Borst

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Wed Oct 27 14:05:22 CEST 1999

Uit de krant begreep ik dat er gezocht wordt naar mogelijkheden om de
bestaande hulpmogelijkheden te verbeteren. Gedacht wordt bv een één loket
voor verschillende hulpinstanties, mn in zg probleembuurten.

In een artikel van Suzanne Bakker, Radboud van Delft en mij is dat al eerder
als mogelijkheid aangegeven naar aanleiding van een voorbeeld uit Den Haag
waar een schooldirecteur een dergelijk loket informeel en virtueel had
geregeld obv een zelf opgebouwd netwerk. Daar heeft men goede resultaten
bereikt doordat men beter in staat was zich in te leven in de sociale
omgeving van het kind enerzijds terwijl de ouderen zich beter konden inleven
in de schoolomgeving en maatschappelijke eisen die het kind tegen komt in de
wereld buiten het gezin.
De betreffende directeur verzucht overigens dat het veel energie vergt om id
op te zetten en gaande te houden en dat daartoe eigenlijk gewoon menskracht
moet worden ingezet zodat hulpverlening goed gecoordineerd kan worden
ingeschakeld waar dat nodig en mogelijk is. Dat één loket ook allerlei
administratieve doublures kan voorkomen en de overhead kan verminderen
(waardoor meer tijd voor hulpverlening) spreekt voor zich.

Wat Suzanne, Radboud en mij betreft dus een kans om winst te boeken in een
situatie waar er menskracht te kort is, geld weliswaar wat meer voorhanden
(waardoor de overgangsinvestering kan worden geregeld) maar niet oneindig
(het blijft dus nuttig indien overhead structureel lager wordt) en er gewoon
behoefte is aan steun waar dat nuttig, nodig is en wordt gewenst door kind
en/of ouders.

Voorzover mij bekend zijn ook in Rotterdam dergelijke experimenten
uitgevoerd en wellicht nog gaande.

groet